הבעיה של יוסף טהא היא שאינו נזקק לשמירת הריון, או שוהה בחופשת לידה. הוא גם לא נקרא לשירות מילואים, אבל זו כבר בעיה אחרת. הדבר היחיד שיכול לעזור לו בשלב זה לקבל מועד ג' בבחינות סוף שנה הוא מוות במשפחה, אבל את זה אף אחד לא רוצה.
חופשת הריון, שמירת לידה, מילואים, מוות במשפחה ושתי בחינות בהפרש של פחות מ-24 שעות ביניהן הן הסיבות היחידות שמונה תקנון אוניברסיטת תל-אביב כתנאים לזכאות לבחינה במועד ג׳. מחלות קשות, פציעות או אשפוזים אינם מזכים את התלמידים במועד ג׳, וגם לא חולשה גופנית שנגרמת עקב צום הרמדאן, שמתחיל השנה ב-6 ביוני, מחרתיים. במשך חודש ימים צמים המוסלמים מעלות החמה ועד שקיעתה, לא אוכלים, לא שותים וגם לא מעשנים.
חודש יוני הוא החודש של בחינות סוף שנה באוניברסיטאות. כבכל שנה, מבקשים התלמידים המוסלמים הקלות בימים הקשים האלו: לוותר על מועדי א' וחלק ממועדי ב׳ שנקבעו ליוני, ולהיבחן במועדי ג׳, עם אפשרות לתקן ציון. באוניברסיטה העברית נענו לבקשת התלמידים. באוניברסיטת חיפה הם אפילו לא צריכים לבקש – זה ככה כבר שנים. באוניברסיטה הפתוחה מאפשרים מועדים חלופיים ואף תוספת של שעה במבחן למי שנבחן בצום. לעומתן, הודיעה אוניברסיטת תל-אביב (האוניברסיטה של העיר תל אביב-יפו, אם להיטפל לקטנות) לתלמידים שלא יהיו זכאים אוטומטית למועד ג׳. פנייה רשמית של "קרן אברהם" לדקאנית הסטודנטים הוגשה לפני שבועיים ולא נענתה עדיין. ההתעלמות הביאה אותם לפרסם פוסט בפייסבוק שמתאר את המצב:
״שמי יוסף טהא, סטודנט לחוג הערבית שנה א' באוניברסיטת תל אביב ואחד מבין כ-1500 סטודנטים ערבים מוסלמים באוניברסיטה. עוד שבוע יחל חודש הרמדאן, במשך חודש שלם אנו צמים משעה 4 בבוקר ועד 8 בערב. השנה, בניגוד לשנה הקודמת החליטה האוניברסיטה להקשות עלינו עוד יותר. בזמן הצום אנו אמורים לגשת ללא פחות מ-12 בחינות. למרות פניות חוזרות שלי ושל חבריי לספסל הלימודים החליטו השנה בהנהלת האוניברסיטה לא לאפשר לנו לגשת למועדי ג' לאחר הצום. למה? לא קיבלנו באמת הסבר. ׳בכל תחום ובכל יעד חותרת אוניברסיטת תל-אביב לאיכות ולשירות ברמה הגבוהה ביותר, למצוינות אקדמית עם אחריות חברתית׳. כך כתבה האוניברסיטה בחזון שלה. איך אני כסטודנט ערבי מוסלמי אמור להרגיש, איפה האחריות החברתית?״
יום לאחר פרסום הפוסט אומר טהא: ״עדיין לא קיבלנו שום תשובה. זה מאד קשה למי שצם כל היום ללמוד לבחינות כשהוא בצום, שלא לדבר על להתרכז בבחינה. אנחנו בינתיים מנסים לקבל תשובה בעזרת פנייה מסודרת, אבל יכול להיות שבאמת נצטרך לצאת למאבק מחאה״.
״אנחנו צמים כל השבוע ולא יכולים ללמוד טוב למבחן, בגלל זה הרבה מאיתנו מבקשים את המועד המיוחד״, אומרת סירין, תלמידת שנה א׳ לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה, ״כרגע הפתרון היחיד זה למבחנים שמתחילים אחרי 12:00, עליהם אפשר לקבל מועד ג׳, כי מי שצם כבר עייף ולא יכול להבחן. אבל זה לא מביא בחשבון את העייפות בהכנה למבחן. אני אישית מתכוונת לנסות לגשת למועדי א׳, כי אני רוצה לעבוד בחופש, אבל זו הבחירה שלי ויש כאלה שלא מסוגלים לזה״.
דוברת אגודת הסטודנטים, רותם סלופסקי, כותבת בתשובה לשאילתא שהפניתי אליה: ״אגודת הסטודנטים והסטודנטים באוניברסיטת ת"א פנתה להנהלת האוניברסיטה במטרה לסייע לסטודנטים הצמים בחודש הרמדאן וביקשה להתחשב בצרכיהם במהלך תקופת המבחנים ולאשר מועד מיוחד עבורם, כפי שדרשנו בשנה שעברה. אנו עדיין מנהלים שיח עם האוניברסיטה וטרם התקבלה הכרעה סופית בנושא. האגודה תמשיך לפעול בנושא בתקווה שההקלות שהושגו וההנחיות שניתנו בשנה שעברה ייושמו גם השנה״.
בשיחת טלפון היא מבהירה שבשנה שעברה ההסכמה היתה על הקלה: במקרה ולא ניתן היה לקבל מועד ג׳, אפשר היה לגשת לבחינה בסמסטר הראשון של השנה הבאה. השנה, לדבריה, עוד לא הגיעו להסכמות. תקופת המבחנים מתחילה שבוע אחרי תחילת הרמדאן ועדיין אין סיכום.
בעקבות פנייתנו לראשי האוניברסיטה, הגיעה הערב תגובת דוברת האוניברסיטה: ״אוניברסיטת תל אביב מגלה רגישות ומשתדלת להתחשב בצרכי הסטודנטים, בני העדות השונות, הלומדים בקמפוס. הנהלת האוניברסיטה הנחתה את יחידות הלימוד בקמפוס לגלות התחשבות בתלמידים המוסלמים בשל חודש הרמדאן, ובכלל זה, לנסות ולרכז בחינות בבקרים. כידוע, תלמידים מוסלמים זכאים לבקש מועד מיוחד בעבור בחינות המתקיימות אחה"צ.
"יצוין כי האוניברסיטה פועלת כמקובל בעולם הערבי והמוסלמי, שהרי ימי הרמדאן אינם ימי שבתון מעבודה ומלימודים בעולם הערבי והמוסלמי, אלא נהוג להקל על הצמים באמצעות קיצור שעות העבודה והלימודים, וכך נהגנו גם אנו.
למותר לצין כי בימי חג ומועד של העדות השונות, האוניברסיטה מאפשרת לתלמידים היעדרות מלימודים. בכך אנו מתאימים עצמנו למקובל ולנהוג במרבית מוסדות הלימוד להשכלה גבוהה בארץ״.
“זאת לא תשובה ברורה״, טוען מוחמד צרצור, תלמיד שנה ב׳ לכלכלה. ״את התשובה הזאת קיבלנו כבר. יש כאן משהו מאד ערטילאי שמדבר על נסיונות להקל וזכאות להגיש בקשה, אבל לא על מחוייבות רשמית של הפקולטות השונות להקל ולתת את המועד המבוקש כל מקרה, בלי שאני אצטרך ללכת בכל פעם למזכירות האקדמית של כל פקולטה להגיש בקשה ולהמתין לתשובה, אולי יסכימו ואולי לא.
״גם העניין הזה של ההשוואה שלנו למדינות ערב היא לא רלוונטית. אנחנו מדינה מערבית שמתיימרת להיות דמוקרטית. פתאום האוניברסיטה משווה אותנו לירדן או למצרים? זה הקנה מידה שלנו?
״מעבר לזה, בשנה שעברה קבעו את המועד ג׳ לא בחודש הבא, אלא בסמסטר הראשון של השנה הבאה וחלק גדול מהסטודנטים עשו רק את המועד הזה, נכשלו ונאלצו לעשות את הקורס מחדש, כלומר הפסידו שנה. השנה לא עשו לנו מועד ג׳ בכלל, יש לי מבחן בשעה 14:00, שזה קשה מאד, זה בשיא הצום״.
גם טהא חושב שהתשובה של האוניברסיטה מתחמקת ואינה חד משמעית. ״כל פעם זה אותו סיפור. מדברים על התחשבות ועל השתדלות, אבל לא נותנים פתרון אחד אמיתי שמחייב את כל הפקולטות, את כל האוניברסיטה. אנחנו לא מבקשים להפוך סדרי עולם ולא שהאוניברסיטה תשנה את לוחות הזמנים שלה. כל מה שאנחנו מבקשים זה מחוייבות לאפשר למי שצם לעשות בחינה במועד מאוחר יותר״, הוא אומר.
סטודנטיות מוסלמיות בבריטניה. צמות ונבחנות.
בדקתי את טענות האוניברסיטה לגבי הנוהג בארצות ערב:
*במרוקו שנת הלימודים האקדמית, בניגוד לטענת דוברות אוניברסיטת תל-אביב, מסתיימת ב-29 במאי, שבוע לפני הרמדאן.
*בבית הספר הגבוה להנדסה בטוניס מסתיימות בחינות מועד ב׳ בשבוע הראשון של הרמדאן. בחינות מועד א׳ נערכות לפניו. באוניברסיטאות מסתיימות הבחינות לפני הרמדאן. במקרה שרמדאן יוצא מוקדם, באביב, נערכות בחינות של לא יותר משעתיים, כמעט כולן לפני הצהריים.
*באלג׳יריה נערכות בחינות מועד א׳ עד ל-2 ביוני, ארבעה ימים לפני הצום ואילו מועד ב׳ נקבע לחודש הצום. השנה עשו מאמצים לסיים את כל הבחינות, כולל בתיכונים לפני הצום.
*במצרים מסתיימות בחינות סוף השנה ב-25 במאי.
*בירדן מסתיימות הבחינות בתחילת יוני.
*בחינות הבגרות, לעומת זאת, נערכות לרוב גם בזמן הרמדאן במדינות ערב, מפני ששנת הלימודים מסתיימת רק בסוף יוני. בכל העולם המוסלמי מייעצים לתלמידים להתכונן לבחינות בלילה ולישון במשך היום. התשובה לשאלה האם מותר לשבור את הצום בגלל לחץ בחנות נענית ברוב המקרים בשלילה מוחלטת על ידי האימאמים.
*בצרפת ובאנגליה נערך השנה דיון ציבורי סוער בנושא הזזת בחינות הבגרות והמבחנים לאוניברסיטה מחודש הרמדאן. כמו בכל דיון הדעות חלוקות, גם בקרב הממסד וגם בקרב האזרחים. לעת עתה לא נעשה שינוי במועדי הבחינות במדינות אלה ואין לנבחנים מועדים חלופיים.
״אני דתי״, אומר צרצור, ״ אני מתפלל חמש פעמים ביום וצם משעה 4:00 עד שעה 20:00. אחרי 20:00 אוכלים והולכים לתפילה. ללמוד למבחן קשה מאד מאד. גם אני חשבתי לקחת סיכון, לא לעשות מבחנים ברמדאן ולגשת רק למועד אחד. הצלחתי – הצלחתי. אם לא, לחזור על הכל. אתם יודעים כמה קשה הצום ביום כיפור. תחשוב על חודש כזה, שבו אתה עובד או לומד״.