מתנגדי החרם על ישראל בהובלת עיתון "ג'רוזלם פוסט" רשמו אתמול ניצחון מוזר על הדי אפשטיין, ניצולת שואה בת 91. אפשטיין, מתנגדת למדיניות ישראל כלפי הפלסטינים ותומכת BDS, אמורה הייתה לשאת דברים בפרלמנט האוסטרי במסגרת כנס שארגנה עיריית וינה לרגל יום האישה הבינלאומי. בעקבות לחץ של הקהילה היהודית בווינה ומרכז שמעון ויזנטל, שהופעלו על ידי כתב העיתון, בוטל הבוקר הכנס כולו.
מארגנת האירוע שבוטל מסבירה הכל: "אל תתנו לדיסאינפורמציה להשתיק"
תחת הכותרת "במילותיה של סבתא – גורלן של נשים במלחמת העולם השנייה", אמורות היו לדבר על הבמה בווינה ב-8 במארס שבע נשים, ביניהן ניצולת הירושימה ויפניות מתנגדות משטר שהוחזקו במחנות גרמניים. אפשטיין, שהיתה בת 14 כאשר הועלתה על משלוח ילדים לאנגליה, איבדה את הוריה באושוויץ. לאחר תום המלחמה חזרה לגרמניה ועבדה עבור צוות התביעה במשפטי נירנברג. אפשטיין ביצעה תחקיר וניתוח נתונים עבור משפט הרופאים הנאציים האחראים על הניסויים בבני אדם במחנות. עבודתה בנירנברג, לא השואה ולא יחסה לישראל, הייתה נושא ההרצאה שהייתה אמורה לשאת.
"התקשר אלי כתב העיתון ג'רוזלם פוסט", מספרת אפשטיין בשיחת טלפון מביתה בסנט לואיס, ארה"ב. "הוא שאל שאלות, אמר שיש אנשים שלא מאמינים שאני ניצולת שואה ויש כאלה שאפילו חושבים שאני לא יהודיה. אמרתי לו שמי שחי תחת משטר נאצי, ואני חייתי ככה מ-33' עד 39', הוא ניצול שואה. הוא שאל אם הייתי בישראל ומה אני חושבת על חמאס ואל קאעידה וחיזבאללה. דיברנו קצת וסגרנו. הבוקר התקשרו מווינה והודיעו שאחרי דיון של ארבע שעות, תחת לחצים של העיתון ושל הקהילה היהודית ומרכז שמעון ויזנטל – האירוע כולו בוטל. הייתי בשוק. אני עדיין".
הדי אפשטיין, סטיל מתוך הסרט "A woman of Valor" (אשת חייל), דני גל, 2015
"היא לא ניצולת שואה במובן הקלאסי"
הכתב בנג'מין ווינטל, עמית בקרן להגנה על דמוקרטיות (ארגון אמריקאי מתנגד טרור שנוסד אחרי 9/11), ומתנגד BDS פעיל שכבר הביא לביטול אירועים בסגנון דומה, פרסם שלשום מאמר תחת הכותרת "הפרלמנט האוסטרי מתכוון לכבד יהודייה תומכת חמאס ו-BDS שנמלטה מהנאצים".
ווינטל ציין גם כי הת'ר ווקוש, מארגנת הכנס שהיה אמור להתקיים בווינה, הביעה בעבר תמיכה בתיאורית קונספירציה בדבר מעורבות ישראל בפיגועי ה-11 בספטמבר. במכתב ששיגרה ווקוש לווינטל היא דוחה את הטענה לפיה היא תומכת בתיאוריות קונספירציה, ומספרת על האירוע שבוטל: "במילותיה של סבתא הוא פרויקט מולטימדיה חינוכי שנועד לתת במה לעדויות של נשים במלחמת העולם השנייה. זוהי פלטפורמה לסיפורם של עדים שיוכלו לחלוק את ההיסטוריה במלים שלהם. הדברים אולי עשויים לעורר מחלוקת, אך אינם פוליטיים".
עוד כותבת ווקוש: "כידוע, הדי אפשטיין היא אחת האנשים היחידים שיכולים לדבר על ה'קינדר-טרנספורט' ועל עבודתה במשפטי נירנברג. הזמנתי אותה כדי שתדבר על הניסויים הרפואיים וכדי לתת הזדמנות ללמוד עוד על הפרק הזה בהיסטוריה. ניצולת שואה נוספת הוזמנה אך לא יכלה להגיע בשל סיבות רפואיות. זה נכון שאפשטיין, יחד עם רבים אחרים, קראה לסייע לעזה. היא לא מקדמת שנאה. זה לא נכון שתמכתי בתיאוריית קונספירציה, מדובר בציטוט שהוצא מהקשרו".
אתמול חגג ווינטל במאמר נוסף את נצחונו ואת ביטול האירוע. צייד הנאצים אפרים זורוף, איש מכון ויזנטל, מצוטט במאמר כטוען: "היא (הדי אפשטיין) אינה ניצולת שואה במובן הקלאסי. היא אנטי ציונית ידועה לשמצה שאינה מפספסת הזדמנות לנצל את הביוגרפיה שלה כדי לתקוף את ישראל". עיתונאי יהודי אוסטרי מוסיף ומשווה בין החרמת היהודים על ידי הנאצים בתקופה האנשלוס, להחרמת מוצרים ישראליים היום. כולם יחד קראו לפרלמנט האוסטרי לבטל את הזמנתה, ש"תעשה צחוק מהאירוע".
הדי אפשטיין נלקחת למעצר בשל השתתפותה בהפגנה על אלימות שוטרים בפרגוסון. צילום: סטיבן הסיה
אפשטיין אינה מסתירה את יחסה לישראל: היא מתנגדת בחריפות למדיניות ישראל בשטחים, ותומכת בחרם כלכלי על ישראל. היא ביקרה פלסטינים בשטחים כחמש פעמים, בישראל רק פעם אחת, כחלק מכנס בינלאומי על השואה. ב-2009 שבתה רעב במצרים עם עוד כ-1,400 פעילים במחאה על כך שלא התירו להם להכנס לעזה בעת המצור. לכתב ווינטל אמרה שלישראל יש זכות קיום רק אם תהיה דמוקרטית ותקלוט גם לא יהודים. היא מזדהה כתומכת במדינה אחת, מדינת כל אזרחיה, ומסכימה עם הגדרתו אותה אנטי ציונית. בראיון עמה היא מצוטטת כמי שאמרה לווינטל בתגובה לשאלה על טרור המופנה כלפי אזרחים ישראלים: "לחמאס יש זכות להגן על עצמו". כששאל אותה האם חיזבאללה ואל-קאעידה הם להגדרתה ארגון טרור, השיבה: "יכול להיות, אני לא מומחית לארגוני טרור".
"זה לא חדש בשבילי להיות נרדפת"
"זה לא חדש בשבילי, להיות נרדפת על ידי הקהילה היהודית בגלל תמיכתי בפלסטינים והתנגדותי למה שעושים להם ממשלת ישראל והצבא הישראלי, אבל הפעם זה הפתיע אותי", מודה אפשטיין, "גדלתי בבית אנטי ציוני. אני לא יודעת למה, אבל הורי שרצו מאד לברוח מגרמניה אמרו תמיד שלא ילכו לפלסטיין. שאלתי למה, מה זה בכלל, והם אמרו שהם לא רוצים לחיות במקום שנוסד עבור יהודים רק עבור יהודים. לא הבנתי, ולא הספקתי לשאול יותר. במאי 48', בשנה שבה מדינת ישראל קמה, אני היגרתי מאירופה לארה"ב. שמחתי מצד אחד, שיש למקום ליהודים ששרדו את השואה להגיע אליו, ומצד שני זכרתי את מה שאמרו הורי וחששתי ממה שיכול לקרות. לא היה לי מושג מה זה יכול להיות.
"במשך שנים ישראל הייתה רחוקה מאד מתחומי העניין שלי. הייתי שקועה בנושאים של זכויות אדם כאן, במדינה שלי, ואני עוסקת בהם עד היום. ב-82' שמעתי על סברה ושתילה וביקשתי לשמוע יותר, לדעת מי אחראי, ואז ניסיתי להבין מה קרה בין 48' ל-82' בחלק הזה של העולם, שלא הקדשתי לו שום תשומת לב. כשהבנתי, התחלתי לדבר נגד מדיניות ישראל בנוגע לפלסטינים ומאז אני עושה את זה. אני חלק מתנועה גדולה, ולשמחתי ממש לפני שהתקשרת קיבלתי טלפון מעוד אישה ישראלית, לא קלטתי את שמה, שאמרה שהיא ועוד אלפי ישראלים תומכים בי".
"לא נותנים לאשה כזו במה"
בנג'מין ווינטל, למה יצאתם נגד האירוע, בגלל הדי אפשטיין או בגלל המארגנת הת'ר ווקוש?
"אני חושב שהכל רלוונטי לקוראים שמתעניינים בזווית הישראלית והיהודית של הדברים. את חושבת שלא רלוונטי שהת'ר טוענת שלישראלים היה ידע מוקדם על ה-911?"
היא טוענת שזה לא נכון ושהוצאת דברים מהקשרם.
"היא מחקה את המאמר, אבל יש לי צילומי מסך. לדעתי היא נבוכה שנחשפה ולכן נעלמה גם מפייסבוק".
אבל אם היא "מכחישת 911"1, למה שתכחיש את מה שהיא מאמינה בו?
"המבקרים אומרים שזה מה שהיא. היא כתבה ברשת ואני ציטטתי".
היא פעילה בעניין הזה?
"היא כתבה שלישראלים היה ידע".
מה בעצם בעייתי בכך שהדי אפשטיין תדבר על תפקידה במשפטי הרופאים בנירנברג?
"למה את לא מתקשרת למכון ויזנטל בירושלים לשאול אם היא הדוברת המתאימה על השואה? יכלו לבחור ניצולות ששרדו מחנות ולא כמוה".
אני לא מקבלת את הסמכות של מכון ויזנטל להחליט מי ניצול שואה מתאים ומי לא.
"יש לי ספקות בכך שהיא ניצולה. דברי עם מומחים, שיגידו".
היא חיה תחת שלטון נאצי ונמלטה ממנו. שני הוריה מתו באושוויץ. זו ההגדרה לניצול שואה.
"אם את מאוזנת ספרי לקוראים מי היא. תתקשרי לאפרים זורוף, תשמעי אם היא הבנאדם הראוי".
הוא צייד נאצים, לא רואה את הקשר. אתה כתבת שהיא לא מתאימה בגלל ה-BDSובגלל שהיא אנטי ציונית.
"לא משנה מה אנחנו חושבים, יש לך עמדה משלך זה ברור. משנה שהיא ניצולת שואה שנויה במחלוקת, ואת זה הלכתי לברר".
ווינטל טוען כי הוא לא התחיל את הסערה, אבל ריימונד פסטנבאואר, המזכיר הראשי של הקהילה היהודית בווינה, שהביאה לביטול האירוע, אומר שפנה לפרלמנט רק לאחר שהתקשר אליו "עיתונאי ישראלי שעובד עבור ג'רוזלם פוסט".
"אתמול הודיעו שהאירוע בוטל ואנחנו מרוצים", אומר פסטנבאואר, "אחת מהמארגנות פועלת בכל מיני תיאוריות טפשיות על פיגועי ה-11 בספטמבר וטוענת שה-CIA עומד מאחורי זה, ואחת המשתתפות היא אישה אמריקאית שמתנגדת לישראל וסולידרית עם חמאס".
אבל האירוע הוא על נשים שהיו במלחמת העולם השנייה.
"אז?"
אז מה זה קשור?
"לא נותנים לאישה כזאת במה לחזור על מה שאמרה בעבר, זו פרובוקציה עבור ניצולי שואה שחיים כאן באוסטריה וגם בישראל.אני לא יודעת אם היא ניצולת שואה או לא, יכול להיות. אבל בשבילנו הטיפוס של יהודי שנפוץ כרגע באירופה, שיש לו בעיה עם מורשת של עצמו ומתנהג ככה – זו בעיה".
עדכון, 10.3.2016:
סמוך לתאריך שבו היה אמור להתקיים האירוע שבוטל, פורסם גילוי דעת שקרא לתקשורת האוסטרית לבחון את התנהלותה בפרשה. בין החתומים על המכתב שהפיצה ווקוש – הבלשן נעם חומסקי, המוזיקאי בריאן אינו, הסופרת אליס ווקר ורבים נוספים.
במכתב נאמר: "אנו החתומים מטה מודאגים מאופי הסיקור שלו זכתה הדי אפשטיין בתקשורת האוסטרית וממה שנראה כדפוס של השתקה כלפי מי שמבקרים את מדיניותה של ממשלת ישראל. מתיחת ביקורת על מדיניות אינה זהה לשנאת המדינה".