עדויות חדשות ותיעודים קשים של אלימות המופעלת מצד צוותי הוראה כלפי תלמידי חינוך מיוחד בבית הספר ״נירים״ במעלה אדומים הגיעו למערכת ״המקום הכי חם״, זאת הפעם השלישית. הורים לתלמידי בית הספר העבירו בחודש מאי למערכת ״המקום הכי חם״ תיעודים חדשים, הלקטות וכן תיארו בפנינו שורה של מקרים בהם ילדיהם נפגעו על ידי אנשי צוות בית הספר. חלק מהתיעודים אף פורסמו בעמודי הפייסבוק שלהם ובקבוצות מקומיות במעלה אדומים. מספר ימים לאחר מכן הפוסטים נמחקו וההורים המתלוננים הפסיקו לענות.
בינואר פרסמנו את התחקיר הראשון על בית הספר, שחשף עדויות מזעזעות על מקרי התעללות בתלמידים מצד אנשי צוות. את התחקיר השני פרסמנו בתחילת פברואר, גם הוא כלל עדויות מטלטלות, הפעם של פרקטיקות ריסון וכליאה. העדויות של ההורים שפנו בחודש מאי ונעלמו, הצטרפו לאלו שעלו בשני התחקירים הקודמים, אולם הפעם, בניסיון לברר את פשר הדברים, נחשפה בפנינו מסכת הפחדה והשתקה שעירית מעלה אדומים מעבירה את הורים שמעיזים להתלונן.
״יש שתי דרכים להתמודד איתם״, מספר ש׳, חבר מועצת העיר שמסביר שמדובר בפרקטיקה של שנים. ״אחד זה באיזושהי הפחדה שיתנכלו להם. מבהירים להם שלא כדאי להם להיכנס לזה, שולחים כל מיני שליחים ואיומים. הדרך השנייה היא של ׳אל תדאג, אנחנו נוודא שתקבל יחס אישי, נדאג לכם. חשוב לי לעזור לך׳. אנשים כבר שבורים רק רוצים פתרון אז הם מעדיפים להאמין שיעזרו להם אבל בתכלס באים לסבן אותם כדי להוריד את התלונות ולחזור לשגרה״.
״אני אמא של תלמיד בית ספר נירים שכבר חודשיים יושב בבית ללא מסגרת״, כתבה לנו בחודש מאי אחת האמהות, וסיפרה כי הבן שלה, רק בן 8, תלמיד כיתה ב׳, חווה ״אלימות קשה מצד צוות בית ספר״. האם סיפרה כי בייאושה פנתה למשרד החינוך אך ״הוא לא עושה דבר כדי למגר את התופעה. גם פניתי לאגף החינוך בעירייה, כולם מתעלמים ממני כולם מטייחים את המקרים אף אחד לא לוקח אחריות על האלימות שם ואין למי לפנות״.
גל הכפשות
הן התחננו לעזרה, הוציאו את ילדיהן מבית הספר בעקבות האלימות שחוו והותירה את גופם ונפשם חבולים, ודרשו שתמצא להם מסגרת חלופית. בהעדר שיתוף פעולה מצד כלל הגורמים הרלוונטיים – בית הספר, אגף החינוך בעיר ומשרד החינוך, הן נותרו חסרות אונים.״הם רוצים שנחזיר את הילדים שלנו למסגרת שפגעה בהם, לאנשים שפגעו בהם, הם לא מבינים שאין סיכוי בעולם שזה יקרה״. חלקן אמהות יחידניות, בהעדר מסגרת חלופית הן התקשו לצאת ולפרנס את ילדיהן.
״יש פה שיטה במעלה אדומים שמי שהוא קצת לא במצטיינים או עם קושי או בעיה אז הם מזיזים אותם לנירים, זה הכל בשביל הסטטיסטיקות״, אומר ש׳. ״יש אחוז זכאים לבגרות שהם (אגף חינוך בעירייה – א״ר) רוצים לעמוד בו ומי שמפריע בדרך מזיזים אותו, כולם מכירים וכולם יודעים את זה פה״.
ההורים המתלוננים חוו גל הכפשות מצד אנשי בית הספר ואגף החינוך של מעלה אדומים, לפיו הופצו טענות על כך שהן משקרות ולמעשה הן אלו המזניחות את ילדיהן ומונעות מהם מסגרות חינוך. מתיעודים מצולמים השמורים במערכת, אין כל ספק – האמהות מדברות אמת, ילדיהן חוו אלימות קשה שהותירה את גופם מצולק. אמהות שרק מבקשות לגונן על היקר להן מכל נותרות חסרות אונים מול מערכת מצופפת שורות.
״אנחנו מפחדות על מקומות העבודה שלנו, חלקנו עובדות מדינה והמועצה. עיריית מעלה אדומים היא גוף חזק״
״הבטיחו לנו דברים: שיהיו מצלמות ושהם לא יחזיקו יותר את הילדים באלימות. ׳בואי תחזירי את הילד, בואי נרגע ננשום׳, הם (אגף החינוך בעירייה – א״ר) אמרו והבטיחו לי שהכל יהיה בסדר. אבל לא קרה כלום. אנחנו הורים עובדים אי אפשר להחזיק ילדים בבית, היינו חייבים להכנע, אבל יש אמהות יותר חזקות שלא החזירו״, אמרה א׳, אמא נוספת לילד בן תשע שיצרה קשר לאחר חודש של נתק והסבירה שבעירייה ובאגף החינוך שכנעו אותה להחזיר את בנה לבית הספר בטענה שאת בנה לא יאחזו יותר ושמצלמות יוצבו בחדר פסק הזמן, בו לרוב מתבצעות האחיזות כפי שפרסמנו בתחקיר, ״הם יודעים איך לדבר ולשכנע, הם זימנו את כל אחת מאיתנו לפגישה הבטיחו הבטחות, אמרו שיהיה פיקוח באופן אישי. אנחנו גם מפחדות על מקומות העבודה שלנו, חלקנו עובדות מדינה ועירייה והמועצה המקומית במעלה אדומים היא גוף חזק״.
״זה בדיוק מה שקרה לנו״, מספר ג׳ הורה לתלמיד שסיפורו זהה לסיפורן של האמהות שנכנעו אל מול בית הספר ואגף החינוך במעלה אדומים. ״כשאנחנו היינו בזה ביקשתי מההורים שיעזרו לנו ושיעידו גם על מה שקרה לילדים שלהם אבל הרגשתי הסתייגות והשאירו אותנו לבד במלחמה. באמת נלחמנו קשה ומצאנו את עצמנו לבד. ובכל הזמן הזה בית הספר ואגף חינוך מתעלמים מהטענות שלנו. ההורים שהיום מתלוננים לא עזרו לנו, היינו לבד במערכה מול כל המערכת הזאת שרק ניסתה להתיש אותנו, נלחמנו במשך חודשים״, הוא מספר בייאוש, ״בשלב מסוים הבנו שהמאבק שלנו פוגע בילדים שלנו וזה יצר תוצאה הפוכה ממה שרצינו שיקרה. הבן שלי ישב בבית ללא מסגרת תקופה ארוכה ועצם המאבק שלי להוציא אותו משם לצד התלונה במשטרה שהצריכה אותו להיחקר רק החמירה את מצבו שגם ככה הוחמר על ידי צוות בית הספר״.
ג׳ מסביר את השיטה של עיריית מעלה אדומים להתמודד עם ההורים המודאגים, הכוללת הסתייגות מוחלטת מכל הטענות ולאחר מכן העברת האשמה אל התלמיד. ״עשינו את כל המאמצים להוציא את הסיפור הזה ונשארנו לבד מול כל העולם ובעצם הם הובילו אותנו להרים ידיים. אנחנו היינו מתוסכלים והילדים היו בבית, בסוף הגענו לפגישת גישור והגענו להבנות שלא יעשו יותר לילדים ׳אחיזה׳ ושהם יתקינו מצלמות בחדר פסק זמן. לא הייתה לנו ברירה אלא להסתפק בזה ולהחזיר את הילדים לבית הספר, היינו חסרי אונים. וכמובן שאף אחד הדברים שהבטיחו לא קרה״.
זיוף מכתב תמיכה של ההורים
״מזה מספר שבועות מתפרסמים בכלי התקשורת והרשתות החברתיות כתבות הכוללות דברי בלע על בית הספר והצוות העובד בו״, נכתב במכתב שנשלח ב-26 בפברואר, שבוע לאחר פרסום הכתבה השלישית הנוגעת לנירים, לשר החינוך יואב קיש, מאיר שמעוני מנכ״ל משרד החינוך, הראל הורוביץ מנהל אגף חינוך בעיריית מעלה אדומים, ענת נחום מנהלת בית הספר נירים, אסנת לנדאו המפקחת והמועצה לשלום הילד תחת הכותרת ״הנדון: בית הספר נירים״ על המכתב חתומים ״הורי תלמידים בבית הספר נירים״ ואף מספר הורים שכעת התלוננו במשטרה חתומים עליו.
אך מי שכתב את המכתב בפועל, כך טוענים הורים לתלמידי בית הספר, הוא הראל הורוביץ או אנשים מטעמו. בהקלטה שהגיעה אל ״מערכת המקום הכי חם״ טוענת אחת האמהות בשיחה עם הורוביץ, ראש אגף החינוך בעיר, שהוא ביקש ממנה לחתום על המכתב והוא אינו מכחיש זאת.
״מה הם לא עשו לי, נשארתי עם הילד בבית במשך חודשים, איימו עלי, אמרו לי שהילד מהווה סכנה לציבור, שהוא נחשף לתכנים לא נאותים בביתי, הם בכלל לא היו אצלי בבית, הם אפילו איימו לערב את הרווחה״
״לא סתם ילדינו מגיעים מדי בוקר לבית הספר בשמחה וציפייה לעוד יום במסגרת, שכן בית הספר מהווה עבורם מקור לתחושת ביטחון צמיחה ושייכות״, נכתב בהמשך. ״אילו רק חלק קטן מהמורים היו דומים לצוות בית הספר נירים, אין ספק שמערכת החינוך בישראל הייתה נראית אחרת״.
שתיים מהאמהות שפנו למערכת בשבועות האחרונים החזירו את ילדיהן לבית הספר בעקבות הלחץ שהופעל עליהן מצד אגף החינוך בעיריית מעלה אדומים. נ׳ סירבה לוותר והחליטה להילחם על מנת להוציא את בנה מהמסגרת. ״מה הם לא עשו לי, נשארתי עם הילד בבית במשך חודשים, איימו עלי, אמרו לי שהילד מהווה סכנה לציבור, שהוא נחשף לתכנים לא נאותים בביתי, הם בכלל לא היו אצלי בבית, הם אפילו איימו לערב את הרווחה״, היא מספרת ומציגה מכתב שנשלח על ידי המפקחת של אגף החינוך בעירייה בו היא ובנה מואשמים בשלל התנהגויות. היום היא מעדכנת שאותם גורמים אישרו לה להעביר את בנה למסגרת חינוך רגיל ללא כל מעורבות של הרווחה. ״פתאום כל הטענות לא רלוונטיות, חבל שהוא היה צריך להישאר שלושה חודשים בבית כדי שהם יוותרו, אין סיכוי שהייתי מחזירה אותו למסגרת המתעללת״.
״אני מכירה את המכתב הזה, הבנתי שהמנהלת העבירה אותו להורים אחרי פרסום הכתבות וביקשה מהם לחתום עליו. אני גם יודעת שחלק מההורים שהיום מתלוננים על בית הספר חתמו על המכתב״, אומרת ב׳ שאת סיפורה הבאנו בתחקיר הקודם. גם היא העידה על מסע ההתשה שבית הספר מנהל מול הורים שמתלוננים. היא, בניגוד להורים רבים אחרים, סירבה לוותר – ״הורה אחר טיפה חלש יותר היה נשבר, אני אם חד הורית והילד שלי היה בבית חודשים. העלילו עליו עלילות, אמרו שהוא מסוכן לציבור ולכן הוא חייב להישאר בנירים. בסוף הלכתי לפסיכיאטרית שהוציאה מכתב שהוא לא צריך בכלל חינוך מיוחד והוא צריך להגיע לחינוך רגיל״, לטענתה רק אחרי שאיימה שתפנה לבית משפט הסכימו להעביר את לבית ספר אחר. ״הבנתי שבונים לו תיק לקראת התלונה הבאה שלי. התדמית שלהם חשובה להם גם במחיר של להעליל עלילות על ילדים״, בבית הספר החדש, כך היא מספרת, בנה קיבל לאחרונה תעודת הצטיינות. המורים בבית הספר הנוכחי לא מבינים מדוע מלכתחילה היה בנירים.
איומים והטרדות מצד עיריית מעלה אדומים
מי שלקחה את הסיפור הכי רחוק והכריזה מלחמה נגד בית הספר היא סמדר אברהם שאת הסיפור של בנה י׳ הבאנו בתחקיר הראשון, עדות שפתחה את שצף העדויות שקיבלנו מאז. בנה של אברהם היה ללא מסגרת חינוכית חצי שנה, מכיוון שאגף החינוך במעלה אדומים לא הסכים למצוא לו חלופה מלבד נירים. ״אנחנו נלחמנו בכל צורה שרק יכולנו, הבן שלי עבר התעללות וניסה להתאבד, לא היה סיכוי בעולם שהייתי מסכימה שיחזור לבית הספר, ומעבר לכך אני אעשה הכל כדי לחשוף את מה שקורה במוסד הזה ובמי שמחפה עליו״, אמרה השבוע בשיחה עם ״המקום הכי חם״.
אברהם פרסמה פוסטים רבים והגישה תלונה במשטרה נגד בית הספר, היא לא חסכה ביקורת מהראל הורוביץ אותו היא מכנה המטייח הראשי ומבני כשריאל, ראש העיר היוצא ומי שהחזיק אז בתיק החינוך בעירייה. ״אחרי התלונה במשטרה (נגד נירים) גורם שלישי שמכיר את בעלי ואת בני התקשר בשמו לעשות גישור, הוא אמר שאם נמחק את הפוסטים ונמשוך את התלונה המשטרה נגד נירים הם יעבירו את הבן שלי לאן שאני ירצה, זה היה אחרי כמה חודשים של מלחמה שהבנתי מה הם עושים וסירבתי״.
״קודם כל תמחק את מה שאתה כתבת עליו (על כשריאל – א״ר) בפייסבוק ובאותה נשימה בפייסבוק תתנצל ואז כל הדרכים יפתחו הוא מבטיח הוא יקבל אותך הוא ימחוק את התלונה שהוא הגיש עליך והוא ידאג לבן שלך כמו לבן שלו. מתי זה מתבצע?״, אמר הגורם בשיחה בשמו של כשריאל בהקלטה שהגיעה אלינו.
״יש שם מדיניות של האשמת הקורבן. הילד הוא תמיד האשם ובית הספר הוא טלית שכולה תכלת ובחסות מדיניות ההשתקה של העירייה נירים ממשיך לרסק נפשות של ילדים למרות כל כך הרבה תלונות ומקרים״
בהמשך אברהם מספרת שהיא ובעלה קיבלו שיחות טלפון בלילות ממספרים חסויים במשך שבועות על גבי שבועות, כל לילה. בעקבות השיחות היא הגישה תלונה במשטרה אך לדבריה דבר לא נעשה בעניין.
לאחר שפנתה לבית המשפט, שכפה על הצדדים להגיע למשא ומתן, הועבר י׳ למסגרת אותה ביקשה אברהם מלכתחילה – בית ספר רגיל אך בכיתה קטנה המותאמת לילדים עם בעיות רגשיות והתנהגותיות. ״חבל שזה קרה אחרי חצי שנה שהוא ישב בבית, עבר חקירות במשטרה וראה את אמא ואבא שלו נלחמים בשבילו. זאת חוויה מזעזעת עבור ילד״, היא אומרת, ״יש שם מדיניות של האשמת הקורבן ו״גימוד״ של האירועים. הילד הוא תמיד האשם ובית הספר הוא טלית שכולה תכלת ובחסות המדיניות הזו ומדיניות ההשתקה של העירייה בית הספר נירים ממשיך לרסק נפשות של ילדים למרות כל כך הרבה תלונות וכל כך הרבה מקרים״.
לאחר הפרסומים הקודמים שלנו טענו במשרד החינוך שהנושא נמצא בבדיקה של המשטרה. פנינו כעת למשטרת ישראל כדי לברר על התקדמות בחקירת המקרים, וממשטרת ישראל נמסר כי ״בתחנת מעלה אדומים התקבלו מתחילת השנה שתי תלונות בנוגע לבית הספר נירים. בעקבות תלונות אלו נפתחו חקירות שעדיין מתנהלות בימים אלה״. בעקבות ממצאי התחקירים פנתה המועצה לשלום הילד, למשרד החינוך בדרישה שיפתח בבדיקה.
ממשרד החינוך נמסר: ״כל התלונות מוכרות לגורמי המקצוע במשרד ונבדקו לעומק ע"י המשרד ומשטרת ישראל ולא נמצאה עדות לאלימות של אנשי צוות כלפי תלמידים וזאת, גם לאחר עדותה של מנהלת בית הספר. לא ידוע למשרד על איומים על הורים לביטול תלונות. כמו כן, רוב ההורים שהתלוננו ילדיהם ממשיכים ללמוד בביה״ס. בבית ספר נירים אין אישור ולא היה אישור לביצוע אחיזות, כמו כן, חודדו הנהלים לעצירת התנהגות מסכנת של תלמידים. בנוסף, הותקנו מצלמות במרחבים נוספים בבית הספר כולל חדר פסק זמן״.
מעיריית מעלה אדומים לא נמסרה תגובה.