משרד החינוך הורה הבוקר לספקים של אתרי תוכן ולמידה, שפתחו את האתרים שלהם חינם לכלל בתי הספר במהלך השבוע האחרון, לסגור אותם לשימוש ולחזור לגבות כסף. בהודעה מנומסת שנשלחה אל הספקים נכתב "מבקשים מכל הספקים לסגור את הסביבות שנפתחו לבתי הספר במסגרת מצב החירום. במידה ובתי הספר ירצו תוספת תכנים, הם יוכלו לעשות זאת במסגרת תקציבי הגפ"ן".
ביום ראשון שעבר, במסגרת תכנית הלמידה בחירום, הורה המשרד לפתוח מיידית את כל האתרים לציבור. מינהל החינוך הטכנולוגי במשרד פנה אל ספקי הסביבות המקוונות וביקש להעביר אליו עד השעה ארבע את שמות המשתמשים וסיסמאות הכניסה לאתרים, כדי "להעניק מענה מיטבי ומגוון לתלמידים". הם התבקשו גם להפיץ בעצמם את הסיסמאות והאתרים הפתוחים. התגובות בשטח היו נלהבות, עשרות הורים כולל הורי הדרום הודו להם על האפשרויות שנפתחו בפני הילדים הספונים בבתיהם.
הבוקר כאמור, למרות שמצב החירום לא נגמר, למרבה תדהמתם של הורים מורים והספקים עצמם, הם קיבלו הוראה לסגור שוב. אחד מספקי התוכן המרכזיים אמר הבוקר בגרון חנוק למקום: "מאות בתי ספר פנו אלינו לבקש עזרה אחרי שכתבנו שאנחנו פותחים את האתרים חינם. הורים כותבים כמה זה עוזר להם. זוהי מעט העזרה שאני יכול להושיט במצב הנוכחי. האטימות שלהם בלתי נתפסת".
"זה העולם עבורנו", אומרת שרונה יהונתן, אם לילד בחינוך המיוחד משדרות, שגרה בסמוך לתחנת המשטרה שהותקפה, ושמעה את היריות הראשונות עוד לפני שש בבוקר. היא מדברת מבית אימה ברמלה. "הילד שלי בחינוך ביתי, מראש משרד החינוך לא נתן לנו מענים. הוא 'ילד זכוכית', סובל ממחלת השברים, כל ריצה לממ"ד היא סכנה שישבור משהו. בחרתי ללמד אותו בבית, כי אין לי שום אמון במערכת.
"אני מנויה לאחד האתרים, הבן שלי למד לקרוא דרכו. זה החיים שלנו. אני משלמת על המנוי הזה, משרד החינוך לא לוקח אחריות על החינוך הביתי. הפתיחה של האתרים בחינם לכולם נתנה לאנשים פה אויר, להפיג את השעמום והתסכול במציאות האיומה שלנו. אם האתר ייסגר רק למנויים – מה הם אמורים לעשות עכשיו?"
"אני לא מאמינה שהם עשו את זה", אומרת סמדר מורס, מנהלת בי"ס נופים בקריית שלום בדרום ת"א, מייסדת תנועת השטח בחינוך "אחד בספטמבר", "הפתיחה של כלל האתרים מאפשרת לנו לעשות שיעורים מקוונים, לצרוך תכנית מגוונים בימים האלה שלא יכולים להגיע לבית ספר, זה מאפשר לנו למידה מרחוק עם תכנים רבים וסגנונות למידה.
"זה מאוד משמעותי כי יש בתי ספר שלא רכשו את הכל כי לא הספיקו או כי לא היה תקציב. זו האופציה היחידה של משפחות שסגורות בבתים, וזה דבר שמצמצם פערים בין בתי ספר ומשפחות שיש להם תקציבים, לבין כאלה שלא. אין פה שום פריבילגיה, היית מצפה שמערכת החינוך תפתח בשגרה את כל התכנים, כמו במצב חירום, לא שהיא תסגור אותם בעיצומו של מצב כזה".
פנינו למשרד החינוך לתגובה, נעדכן ברגע שתתקבל כזו.