בדיון בעתירות על ביטול עילת הסבירות, שנערך אתמול, אמרו שופטי בג״ץ כי לא ברור כיצד עליהם לנהוג בתיקים שעומדים פתוחים נגד החלטות בחוסר סבירות של הממשלה. היום, כמה שעות לאחר שהסתיים הדיון הארוך, כבר דנו בבג״ץ בעתירות נגד כרטיסי המזון של אריה דרעי.
את העתירות הגישו עמותת חדו״ש והתנועה לאיכות השלטון, שטענו כי קריטריונים לזכאות לכרטיסי המזון מפלים לטובה משפחות חרדיות ומהווים העדפה סקטוריאלית של דרעי את ציבור בוחריו, באופן שלוקה בחוסר סבירות קיצוני. בשל הקרבה לחגים ורצון לא לפגוע בנזקקים שבין מקבלי הכרטיסים, החליטו השופטים להתיר את חלוקתם השנה. לגבי 2024 הם קבעו שלא יאפשרו העברת כספים אלא לאחר הליך מסודר והחלטות חדשות שיעברו תחת ביקורת שיפוטית שלהם.
לפי האישור של ועדת הכספים של הכנסת שניתן בשבוע שעבר, חלוקה מיידית של 400 מיליון שקל באמצעות כרטיסים מגנטים, תתבצע על פי קריטריונים של זכאות להנחה בארנונה ולא על פי המלצות הביטוח הלאומי ומשרד הרווחה – קריטריונים המשכללים מצב כלכלי.
דרעי, באמצעות ההסכמים הקואליציונים, שינה את הקריטריונים וקבע זכאות לכרטיסי המזון ביחס למספר הנפשות בבית, באופן שכלל משפחות חרדיות רבות גם אם אינן סובלות מחוסר ביטחון תזונתי. במקביל, הוא שלל את זכאותם של אלפי נכים, ניצולי שואה, קשישים, נשים המקבלות מזונות מביטוח לאומי וילדים להורים יחידנים.
״אנחנו לא מבקרים מדיניות", אמר עו״ד ברזילי מהתנועה לאיכות השלטון במהלך הדיון.
"אם היו אומרים מראש שרוצים לחלק סיוע למשפחות ברוכות ילדים לחגים, לא היה לנו מה לומר. אבל זה שקר, הם משתמשים בכותרת של חוסר ביטחון תזונתי אבל מוציאים כאלה הסובלים מחוסר ביטחון תזונתי״.
יש רכבת שנסעה
כרטיסי המזון מילאו תפקיד מרכזי בתעמולת הבחירות של ש"ס בבחירות האחרונות וכעת, התקציב עבורם יעבור ממשרד הרווחה למשרד הפנים באחריותו של דרעי, כפי שנקבע בהסכם הקואליציוני עם ש"ס.
״יש להבחין בין טיפול בחוסר ביטחון תזונתי לבין חלוקת כסף", אמרה בדיון עו״ד יפעת סולל, סמנכ״לית עמותת חדו״ש, שגם ייצגה את העמותה בפני חבר השופטים. "המלצות המומחים קובעות שחלוקת כסף יכולה להיות פתרון רק אם היא קבועה, אבל אם היא ניתנת פעם-פעמיים בשנה לפני החגים, היא לא מספקת ביטחון. הייתה כוונת מכוון לא להכניס את המועצה לבטחון תזונתי לדיוני הוועדה שקבעה את הקריטריונים לכרטיסי המזון של דרעי, כי ידעו את עמדת המומחים״.
״יש כאן רכבת שנסעה", הקשה השופט פוגלמן. "אנחנו נמצאים לפני החגים. גם האוכלוסייה שכלולה כיום היא אוכלוסיה נזקקת. אולי לקראת 2024 צריך לבדוק את הקריטריונים שוב״. ״הם אומרים שהם רוצים לסייע למשפחות שסובלות מחוסר ביטחון תזונתי, אבל לא עושים זאת", השיב ברזילי. "בסופו של דבר הם לא אומרים אמת״.
עוד בתחילת חודש יולי עיכבה המשנה ליועמ״שית, עו"ד אביטל סומפולינסקי, את העברת התקציב עבור כרטיסי המזון ודרשה כי גם משפחות המקבלות הבטחת הכנסה, ניצולי שואה ונשים שמקבלות מזונות מהביטוח הלאומי יהיו זכאיות לכרטיסי המזון.
לאחר התנגדות של ש״ס וביקורת על אי עמידה בהסכמים מולה, התקציב אושר על ידי היומ״שׁית תחת שינויים והקלות, אלו עדיין שוללים סיוע מאלפי נזקקים הסובלים מחוסר ביטחון תזונתי. ״היועמ״שית עשתה תיקונים והוסיפה זכאים נוספים. הם אולי לא מספקים אתכם. מה אתה מבקש שנעשה בשלב הזה?״ שאלה השופטת ברק-ארז. העותרים טענו כי ״התוספת הזו היא מסכה על התוכנית המקורית המפלה שנועדה להעביר כספים לאוכלוסיה מסויימת״.
״הוסיפו ניצולי שואה, אבל רק 3,000 ניצולים שזכאים ל-15-20 אחוז נכות ולא ניצולי שואה נזקקים, שיש 15 אלף כאלה", אמר עו"ד ברזילי בדיון.
התיק תלוי ועומד
"לא יכול להיות שילדים של משפחות עובדות שממצות את כושר ההשתכרות שלהן ועדיין נדרשות לקבל הבטחת הכנסה, יקבלו רק מחצית מהסכום של משפחות מרובות ילדים שלא ממצות כושר השתכרות, וגם זאת רק עד שני ילדים בעוד שבמשפחות חרדיות יקבלו כרטיסי מזון לעד שמונה ילדים", אמרה עו"ד סולל שהציגה את הטיעון הזה בבית המשפט.
עו"ד סולל: "לא יכול להיות שילדים של משפחות עובדות שמקבלות הבטחת הכנסה, יקבלו רק מחצית מהסכום של משפחות מרובות ילדים שלא ממצות כושר השתכרות
עמותת חדו"ש ביקשה שהשופטים יחייבו את משרד הפנים להשוות את גובה הסיוע בין הזכאים. "אלו תיקונים שיכולים להתבצע לפני החגים", טענה עו"ד סולל וביקשה עוד שהחלוקה תתבצע דרך משרד הרווחה ולא משרד הפנים.
"שום דבר מדברינו היום לא בא לתת גושפנקא למצב הנוכחי, להיפך", אמר פוגלמן, אבל סייג את דבריו: "אם נבטל כרגע את החלוקה, גם הזכאים שנוספו לאחרונה לא יקבלו".
בנוגע לקריטריונים של הזכאות לפי הנחה בארנונה אמרה נציגת המדינה: "אנחנו אוספים את ההכנסות ומספר הנפשות בבית, על סמך הנתונים שכבר נאספו ברשות המקומית עבור פטור ארנונה. זה חלוקה יעילה יותר שמאפשרת זכאות אוטומטית".
ברק-ארז: ״האם ידועים לכם ההבדלים בין רשויות במידת הנדיבות שלהם במתן פטור מארנונה? כי זה יוצר הטייה״.
נציגת המדינה: ״אין לרשויות אינסנטיב לא לגבות ארנונה, הן מתפרנסות מזה".
ברק-ארז: "לא נקיים פה סמינר, אבל לפעמים משתלם להן לא לגבות ארנונה״.
עם סיום הדיון אמר השופט פוגלמן לנציגי המדינה שאמנם הם הצליחו לשים אותם עם הגב לקיר ביחס לחלוקת הסיוע הנוכחי, אבל באשר לתקציב 2024 הם לא יאפשרו שוב סחבת שתמנע התערבות שיפוטית. ״לקראת השנה הבאה אתם תצטרכו להעביר נתונים", הבהיר. "אמרתם שהדברים יבדקו מחדש, אז זה יצטרך לקרות בזמן שנוכל לפקח על כך״.
״אני מבינה את הצורך שיהיה מועד שיאפשר ביקורת שיפוטית. אבל זה צריך להיות בתיק אחר אולי״, אמרה נציגת המדינה.
״גברתי, אנחנו משאירים את התיק הזה תלוי ועומד", הבהיר פוגלמן. "אנחנו את 2024 רוצים לראות בעיניים. שיהיה ברור – הכסף לא ישוחרר״.
"מבלבלים כאן בין ביטחון תזונתי לעוני כדי להצדיק קריטריונים שמעדיפים את הציבור החרדי", אמרה סולל לאחר הדיון. "הציבור החרדי סובל מעוני, ולא סובל מהיעדר ביטחון תזונתי. המיזם לביטחון תזונתי, להבדיל מכרטיסים חד פעמיים, מחלק כרטיסים חודשיים, לצידם הוא מייצר תהליך של הבנייה ויכולת של המשפחות לצרוך בריא ולהתנהל כלכלית נכון ומחנך לתזונה בריאה וגם מחלק סלי פירות וירקות. כאשר מדברים על ביטחון תזונתי כך הוא צריך להיראות. במקום להוסיף תקציב למיזם שאכן מקדם ביטחון תזונתי, דרעי וחבריו באופן ציני רוצים לחלק מתנות לחגים".