תחקיר המקום מסוף יולי חשף את תוכניתה של חברת "פאי סיאם" להקים כפר נופש יוקרתי, כהגדרתה, על כמחצית משטחו של חוף אמנון שבצפון הכנרת, בניגוד לתוכנית המתאר. התחקיר הצית מאבק אזרחי של אלפי תושבים והוביל לאחרונה לפנייה של עמותת אדם טבע ודין ליו"ר הוועדה לשמירה על הסביבה החופית. בין הטענות במכתב עולה כי היתרי ההריסה ורשיונות הכריתה של מאות העצים בחוף אמנון, ניתנו ליזמים בניגוד לחוק.
עוד עולה מהמכתב ומבדיקתנו כי חלק מהשטחים שניתנו ליזמים נמצאים על קרקעות של קק"ל שמיועדים להישמר בייעודים כיער ולא לשמש לבנייה וכי לא בוצע תסקיר סביבתי כנדרש.
מאז שהתפרסם התחקיר, היזמים לא הגיבו לכתבות בנושא חוף אמנון שהתפרסמו במקום הכי חם ובכלי התקשורת הרבים שסיקרו בעקבות החשיפה את הפרשה. גם לדרישות הוועדה הממיינת של הוולחו״ף הם לא התייחסו. הם נדרשו להציג חלופת תכנון לכפר הנופש שתשמור במקומם את העצים המאושרים להעתקה ולהציג גם הוראות לתוכנית הבינוי והפיתוח באופן מפורט. עורכי הדין של אדם טבע ודין ציינו כי עד שלא יספקו היזמים את כלל החומרים שנדרשו להציג, ישנה מניעה משפטית לקיים את הדיון בוועדה. הדיון שאמור היה להתקיים ב-29.9 נדחה למועד לא ידוע.
קצה החוט שהוביל לחשיפה היה היתר בנייה חריג המתיר הריסה וחפירה בחוף, ומכוחו הוגשה בקשה לרישיון כריתת 256 עצים בשטח החוף. פעילי סביבה מקומיים הגישו ערר נגד רישיון הכריתה, וזה נדחה כמעט בשלמותו על ידי פקיד היערות הראשי ד״ר ארז ברקאי, אשר סלל את הדרך לכריתה והריסה של אחד מהשטחים הרגישים ביותר מבחינה אקולוגית בכנרת.
כפי שהתברר לאחרונה, היתר הבנייה ורישיון הכריתה לא היו רק חריגים: הם ניתנו שלא כדין ומימושם עלול להוות עבירה פלילית. "מדובר בפעולה, שאם תיוותר על כנה יתכן כי היא אף עולה כדי עבירה פלילית של הוצאת היתר בניגוד לתכנית", נכתב במכתב של עמותת אדם טבע ודין.
זכויות בנייה מוגדלות
בתחקיר פרטנו את התהליך התכנוני להסדרת חופי הכנרת, שנפרש על פני עשור ושבמהלכו הוחרג חוף אמנון מהתוכנית ליתר חופי הכנרת הציבוריים. גם התוכנית לחופים הציבוריים הוחרגה מהתוכנית לכלל איזור הכנרת. כך, המדיניות הרשמית של המדינה, שהותוותה על ידי מוסדות התכנון לאזור ושביקשה להגדיר אזורי תיירות בצמוד ליישובים קיימים במקום בנייה על שטח פתוח ו״לאזן בין טיפוח לפיתוח״, היא האחרונה שאושרה ולא חלה על חופי הכנרת. בין היתר היא גם לא חלה על חוף אמנון ועל תא השטח, שהיה בבעלות יצחק תשובה ונמכר אחר כך לחברת פאי סיאם. תוכנית המתאר הארצית 13/13/א/1- חוף אמנון, אישרה הקמת כפר נופש שם, ממש על חוף ימה של הכנרת.
ההחרגה של חוף אמנון מתוכניות המתאר הולידה בשנת 2019 תוכנית שאושרה בהחלטת ממשלה. היא אמורה הייתה להתוות מדיניות ציבורית ומרחבית שתתמודד עם האתגרים התכנוניים, הסביבתיים והאקלימיים במתחם. התוכנית היא תולדה של עסקה בין הטייקון יצחק תשובה וחברת אלעד כנרת שהייתה בבעלותו לבין רשות מקרקעי ישראל, איגוד ערים כנרת ומינהל התכנון. הציבור נשכח, כמובן.
גופי התכנון התגאו כי בוטלו זכויות הבניה של תשובה בחוף הסמוך, אבל בעבור כך התירו את הקמת כפר הנופש בחוף אמנון, עם זכויות בנייה מוגדלות פי 30. הם יצרו ייצור כלאיים תכנוני, שהוא למעשה שתי יריקות בפרצופו של הציבור: גם משום שבהיותה תוכנית מתאר ארצית, לציבור אין זכות התנגדות או הבעת דעה כקבוע בחוק, וגם משום שבעוד שהתוכנית מתיימרת להיחשב כתוכנית מתאר ברמה מפורטת, היא בפועל אינה מכילה פירוט באשר לתא השטח המיועד לכפר הנופש.
בתוכנית אין התייחסות לאופי הבינוי, כמות המבנים, מיקומם ולנושאים נוספים שלפי החוק התוכנית אמורה לכלול. כך ניתנה ליזם יד חופשית להקים מתחם וילות עם בריכות פרטיות על חוף בעל רגישות סביבתית, בניגוד למדיניות של גופי התכנון עצמם.
גם חברי הוועדה המחוזית צפון, שתוכנית הבינוי הייתה תלויה באישורם, הלינו כי מפאת רמת הפירוט הדלילה של התמ״א, אין להם אפשרות להשפיע על אופי המתחם. "התמ"א, אתה יודע, לא הייתה לי השפעה עליה", אמרה מיכל עייק, נציגת המשרד להגנת הסביבה בישיבת הוועדה המחוזית במאי. "אבל כשאתה רואה על הכנרת… מתחם שבעצם סגור למתי מעט. עכשיו שאתה יודע לא נגיש לא כלום. זה מתסכל".
רשיון כריתה שדינו להתבטל
בהוראות התמ״א לחוף אמנון אישור תוכנית הבינוי היה כרוך בשלושה שלבים: אישור הוועדה המחוזית, אישור הוולחוף ורק לבסוף הוצאת היתר בנייה על ידי הוועדה המקומית עמק הירדן.
״היתר בנייה הוא הרובד האחרון בהיררכיית התכנון והרישוי", אמר השופט עוזי פוגלמן בפסיקה שנתן ב-2013 בעניין של קניון שאמור היה להיבנות אז בנהריה. "עליו לעלות בקנה אחד עם הוראות תכנוניות שבתוקף ולהינתן לפי תכנית הכוללת רמת פירוט נאותה… לא ניתן להחליף תכנון מפורט – שתנאי מוקדם לו הוא מתן אפשרות התנגדות לציבור מעוניין – בהליך של מתן היתר״.
במקרה של חוף אמנון, לא רק שהציבור לא יכול היה להתנגד, הוא כלל לא היה מודע לתוכנית. הוועדה המקומית עמק הירדן אישרה במרץ את היתר ההריסה לחוף, למרות שתוכנית הבינוי עדיין לא עברה את השלבים המקדימים הנדרשים לצורך אישורה על פי התמ״א, המהווה מסמך סטטוטורי וחוק לכל דבר – אישור הוועדה המחוזית צפון ואישור הוולחו״ף. בכך מהווה עבירה פלילית של הוצאת היתר בניגוד לתוכנית על פי חוק התכנון והבניה.
מכוחו של אותו היתר הריסה ניתן רישיון כריתה למאות העצים בחוף אמנון על ידי פקיד היערות האזורי וכן דחה ד״ר ארז ברקאי, פקיד היערות הראשי , את הערר כנגד אותו רישיוןן כריתה שהגישו התושבים. ״כמעט כל השטח עומד בפני חפירה ומילוי בהתאם להיתרים שניתנו על ידי מוסדות התכנון", כתב, "ועל כן לא קיימת כל היתכנות בשימורם של עצים נוספים בשטח העבודות״.
לדבר עמותת אדם טבע ודין, לא ניתן היה להנפיק רשיון כריתה לפני אישור הולחו״ף לכלל תוכנית הבינוי, שאפילו לא הוצגה בפני מליאת הוועדה. "רשיון הכריתה וההעתקה", כתבו, "הוצאו שלא כדין ודינן להתבטל לאלתר".
מיער למתחם תיירות פרטי
אחת התגליות המרכזיות והמהותיות בתחקיר המקום הייתה כי בתחילת מרץ נחתמה עסקת חכירה של ארבעה תאי שטח בחוף הציבורי שצמודים לשטח המיועד לכפר הנופש. העסקה נחתמה בין רשות מקרקעי ישראל לפאי סיאם והייתה פטורה ממכרז. באתר הרכש הממשלתי פורסם הנימוק לפטור: “הענקת זכויות במקרקעין לבעל זכויות באותם מקרקעין”.
אכן תאי השטח נמצאים באותו גוש ובאותה חלקה שבו נמצא תא השטח העיקרי של כפר הנופש, אלא שעל פי תוכנית המתאר הארצית לייעור ושמירה על שטחים פתוחים, הם נמצאים על יער קיים, שמוגן מפני כל סוג של בינוי או פיתוח שאינו ייעור ונטיעה ונמצא תחת אחריות של קק״ל.ֿ
״מעיון בפרוטוקולים של הולנת״ע והמועצה הארצית, עולה כי מעולם לא ניתנה הקלה מתמ״א 22 מייעוד של יער נטע אדם קיים״, כתבו עמותת אדם טבע ודין. לדבריהם, ייעודי הקרקע הקבועים בתמ״א לחוף אמנון למלונאות או קמפינג משולב הן בתא שטח 607 של כפר הנופש שנמכר מתשובה לפאי סיאם, והן בתאי השטח שנרכשו במרץ האחרון – ״עומדים בסתירה לקבוע בתמ״א 1 ומשכך אינם חוקיים".
משום שתמ"א 1 אושרה אחרי אישור תוכנית המתאר לחוף אמנון היא גוברת עליה. לכן, מבהירים עורכי הדין של העמותה – התוכנית כולה, הן של כפר הנופש והן של יתר חלקיו של חוף אמנון ״אינה יכולה לקום".
תאי השטח, שהתברר כעת שהם תחת אחריות קק״ל ואמורים להישמר כיער נטוע קיים, קיבלו ייעוד ״ספורט ונופש״ בתוכנית המתאר הארצית לחוף אמנון ובנספח הבינוי סומנו כמיועדים ל״קמפינג משולב״, מונח המוגדר בחוזר מנכ״ל משרד התיירות כמאפשר הקמה של מבנים ארעיים לקמפינג.
בפועל, כפי שאפשר לראות בדוגמא של כפר הנופש סלינה שהוקם במכתש רמון – מתחמים אלו הופכים מהר מאוד למבני קבע, עם בריכות צמודות, פרגולות ומרפסות. הרבה יותר גלאם, הרבה פחות קמפינג והמחיר בהתאם. ואכן, בשטחים אלו, כך על פי דיווחי החברה, היא עתידה להקים ״מתחם גלמפינג יוקרתי ומתחם ספא עם 30 חדרי טיפול, אולם כנסים, מסעדות ובריכות חיצוניות ופנימיות״.
תסקיר סביבתי? מיותר
גורלם של 256 עצים בחוף אמנון נחרץ בלי שהיו בידי האחראים נתונים סביבתיים. כפי שעולה מהמכתב של אדם טבע ודין, אמנם לתוכנית לחוף אמנון הוכן תסקיר סביבתי אך הוא מתייחס אך ורק לשטחים העוטפים את כפר הנופש ולא לכפר עצמו.
לדבריהם, הסוקרים קיבלו את קיומו של הכפר ואת הגדלת זכויות הבנייה בו כעובדה מוגמרת, בלי להציג חלופות עבורו או לפחות לציין את הערך שלו ואת ההשלכות האקולוגית של פיתוח מסיבי בשטחו.
במקום שבו גדלים מאות עצים מעולם לא נערך תסקיר סביבתי כראוי או לפחות כזה שפורסם לעיני הציבור
כך, במקום שבו גדלים מאות עצים מעולם לא נערך תסקיר סביבתי כראוי או לפחות כזה שפורסם לעיני הציבור. ככה עברה התוכנית מדיון לדיון, משנת 2009 ועד שנת 2019, כאשר אושרה בהחלטת ממשלה. "יש להורות על השלמת התסקיר ביחס לשטח כפר הנופש", כתבו עורכי הדין של אט"ד. "את הבינוי שתאשר הולחו"ף, על סמך בחינת חלופות (במיוחד של צימצום הפגיעה בעצים וריכוז הבניה בשטח מצומצם יותר) שתוגש לה לאחר מילוי תנאים אלה, יש לעגן בתכנית מפורטת שתאושר כחוק, ובמסגרתה תינתן לראשונה הזדמנות לציבור לממש את זכות ההתנגדות שלו ביחס לבניה המתוכננת באזור שהוא מן הרגישים ביותר בארץ. זו הדרך הנכונה – והיחידה האפשרית – ללכת בה ביחס לבניה המוצעת במיקום זה".