“אחת המנהלות של הסניף אמרה לנו: הכי חשוב שבמטה לא ידעו מזה, שנטפל בבעיה כאן, בתוך בית המרקחת, אם ההנהלה של מכבי תדע זה לא טוב", כך מתאר עובד של סניף מכבי פארם ברחוב בן צבי בבאר שבע, את שאירע בשנה שעברה כשתקלה קריטית התגלתה במערכת מיזוג האוויר של הסניף בשיא החום של יולי-אוגוסט.
"ידענו שהתרופות נמצאות בחום גבוה ממה שהן צריכות", אמר עובד אחר. "ואלו שהיו במגירות אפילו יותר מזה. הבעיה הייתה שהם ביקשו מאיתנו לא להעביר את זה הלאה".
המנהלים ממש ביקשו ממך לכתוב טמפרטורה לא נכונה בטפסים, באלו המילים? "כן".
"לא צריך להיות מומחה גדול כדי לדעת שבבאר שבע, באמצע הקיץ, חום של 25 או 30 מעלות הוא דבר שבשגרה", אומרת עובדת של בית המרקחת. "היו צריכים להשמיד תרופות בסכומי עתק בגלל התקלה. אנחנו היינו צריכים למלא טפסים ולדווח על המעלות, אבל המנהלים אמרו לנו שיותר כדאי שלא נרשום את המספר האמיתי (של הטמפרטורה ששררה באותו זמן בבית המרקחת; א.ס) כדי שבמטה לא ידעו מזה".
קשה להפריז בחשיבות של תקינות המזגן בבית מרקחת – והנהלים של משרד הבריאות בעניין ברורים. "תנאי האחסון של תכשירים רפואיים הינם קריטיים לאבטחת השמירה על איכותם, בטיחותם ויעילותם. לפיכך, יש להקפיד על שמירת הטמפרטורה הנדרשת בהתאם להוראות היצרן לכל אורך שרשרת ההפצה, מיציאת התכשיר את שערי המפעל עד לנקודת הניפוק", נכתב בנוהל. "תכשירים המאוחסנים בטמפרטורת החדר יאוחסנו בתחום טמפרטורות של 11-25 מעלות. תנאים אלו ישמרו במשך כל שעות היממה ולאורך כל השנה באמצעות מערכת מיזוג אוויר הפועלת ברציפות בהתאם לנוהל משרד הבריאות"
במקרה שהטמפרטורה עולה מעל ל-30 מעלות, הנמשכת מעל 12 שעות וכן כל חריגה מעל 30 מעלות, כך קובעת התקנה, תיבדק באמצעות הרוקח האחראי של הספק.
"אין חוכמות", אומר דוד פפו, יו"ר הסתדרות הרוקחים. "תרופה, ולא משנה איזו, צריכה להיות בטמפרטורה שבין 15 ל-25 מעלות. אם זה לא המצב למשך חצי יממה או יותר, התקנות מאוד ברורות.
במקרה שהטמפרטורה עולה מעל ל-30 מעלות מעל 12 שעות וכן כל חריגה מעל 30 מעלות, כך קובעת התקנה, תיבדק באמצעות הרוקח האחראי של הספק
"אם יש חריגה מכללי האחסון, צריך לפנות לחברה, לדווח לה על כך ולבקש ממנה אישור למכור את התרופה. אבל חברות תרופות לא אוהבות לאשר את זה, כי אם יש בעיה הן כאילו לוקחות אחריות על עצמן. מעבר לזה שיש פה הפסד של כסף, השמדת תרופות היא פרוצדורה מורכבת שבעצמה עולה כסף".
"בהרבה בתי מרקחת הרישום של הטמפרטורה עובר אוטומטית, בלי מגע יד אדם ובלי שום אפשרות למניפולציה", מוסיף פפו. "אני מאוד מופתע שהשיטה באותו בית מרקחת היא ידנית".
העבירו את זה הלאה
לאחר תקופה של כחודש שבמהלכה נעשו ניסיונות לתקן את התקלות במזגנים, הם הוחלפו. אבל התרופות שהתייבשו בחום המדברי של באר שבע במשך הזמן הזה לא הוחלפו באחרות: "הם פשוט העבירו את זה הלאה, כאילו לא עסקו בכלל בעניין הזה", סיפרה אחת העובדות.
בסופו של דבר התקלות הובאו לידיעת הנהלת מכבי, אך זה קרה בדרך לא דרך. בחודש נובמבר ביקש אחד העובדים להגיש תלונה נגד רוקחת על התנהגות בלתי הולמת ללקוחות. היא בתגובה טענה שהוא מתעמר בה ומקלל אותה. הוא שלח מכתב להנהלת החברה, חרף בקשות מצד המנהלים בשטח שלא לעשות כן. בתחילת דצמבר הוזמן העובד לבירור. בבירור סיפר, בין היתר, כיצד ביקשו מנהליו להסתיר את תקלת המזגנים מפני המטה.
העובד הושעה מעבודתו עד לבירור המחלוקת בינו לבין העובדת, והנהלת מכבי המשיכה את הבירור באמצעות ועדת בדיקה של מבקרת הפנים של הארגון. לטענת העובד, הוא הושעה בשל חשיפת אי הסדרים בבית המרקחת.
במהלך הבירור התחוור למנהלי מכבי שהתלונה על המזגנים היא רק קצה הקרחון: החקירה העלתה חשדות כבדים למעילות של כספים ותרופות בידי עובדי בית המרקחת.
"היה למשל רוקח שדיווח שמקרר תרופות התקלקל, למרות שהוא היה תקין", מספרת אחת העובדות. "המשמעות של זה היא שכל מה שהיה במקרר אמור היה להיות מושמד ובכך להיגרע מהמלאי. הוא היה לוקח לעצמו את הסחורה הפגומה לכאורה וסחר בה בשוק הפרטי".
לדברי העובדים, בין התרופות שנגנבו היו גם תרופות יקרות נגד סכרת ותרופות פסיכיאטריות. "ראו אותם לוקחים תרופות ושמים בתיק", אומר אחד העובדים. "זה נראה היה שהמערכת די פרוצה, כי לא עלו עליהם תקופה ארוכה". "הם לא חיפשו מוצר ספציפי", אומרת אחת העובדות. "לא ראיתי דפוס, הם פשוט לקחו מה שאפשר. מילא הפגיעה הכספית בקופה, זה גם תרופות שנמצאות בסל ואמורות להגיע לחולים. זו פגיעה ישירה במבוטחים".
אתה מתחקר אותי?
לפי מידע שהגיע אלינו עולה כי בעקבות חשיפת המקרה מספר עובדים זומנו לשימועים. מתגובת מכבי עולה כי הנהלת הקופה עדכנה את משרד הבריאות והגישה תלונה למשטרה, שהחליטה לסגור את התיק. משרד הבריאות טען בפנינו כי פנייה כזו לא הגיעה אליהם. "מתיאור המקרה נראה כי אם אכן הפרטים מדוייקים, מדובר באירוע חמור", נמסר ממשרד הבריאות. "חשוב לציין כי הנושא לא הובא לידיעת המשרד, בכוונתנו לבדוק את האירוע". פנינו למשטרה לבדוק מדוע נסגרה התלונה ולא קיבלנו מענה.
ממידע שהגיע להמקום, עולה כי אותם רוקחים שהיו מעורבים במעשים העדיפו לעזוב את הקופה. עוד נודע לנו כי חלק מהרוקחים המשיכו לעבוד בתחום, כשלא ברור אם מעסיקיהם החדשים מכירים את העבר שלהם. לא נשללו מהם הרישיונות לעסוק במקצוע והם ממשיכים לתת שירות לחולים ולמבוטחים של קופות אחרות.
חלק מהרוקחים שהיו מעורבים במעשי הגניבה המשיכו לעבוד בתחום, כשלא ברור אם מעסיקיהם החדשים מכירים את העבר שלהם
הגענו לאחד העובדים הללו. "אתה מחדש לי שבכלל הייתה בעיה במזגנים או בתרופות", הוא אמר ואז הוסיף: "אתה מתחקר אותי? אני לא מעוניין".
למה עזבת את מכבי?
"אני עזבתי את מכבי בטוב והכל טוב. את הסיבות אני משאיר לעצמי".
הייתה בעיה של גניבת תרופות. הוקמה ועדת בדיקה פנימית, זה מוכר לך?
"אני לא רוצה לדבר. תבדוק עם מכבי ישירות".
בבית המרקחת שאתה עובד בו עכשיו מכירים את הסיבה שבגללה עזבת את מכבי?
"הם יודעים הכל".
נקראת לבירור במשרד הבריאות או במשטרה?
"עזוב אותי".
מכבי היא קופת החולים השניה בגודלה במדינה, עם כ-2.5 מיליון מבוטחים וכ-8,000 עובדים. בית המרקחת שלה, בבניין הרכבת ברחוב בן צבי בבאר שבע משרת מאות לקוחות מדי יום. השדרה הניהולית של מכבי פארם, שאמורה הייתה לפקח על הנעשה בסניף בבאר שבע לא נפגעה. איש מהם לא התפטר ולא פוטר, והם ממשיכים בתפקידיהם.
ממכבי נמסר בתגובה: ״מכבי רואה חשיבות עליונה לטוהר המידות, מקצועיות ושירות למבוטח ומגלה אפס סובלנות בכל הקשור לאי עמידה בנהלים.
"עם היוודע החשדות לפני למעלה משנה בסניף נקודתי אחד של 'מכבי פארם' באזור הדרום, קיימה מכבי בדיקה יסודית לצד צעדי בקרה ופיקוח. מכבי הגישה תלונה במשטרה, שהחליטה לבסוף לסגור את התיק ומשרד הבריאות עודכן בפרטים.
בכל הנוגע לטענה על חריגה בטמפרטורה, הנושא נבדק לעומק ולא נמצאו ממצאים שמאשרים זאת. מכבי פועלת ביד קשה מול הפרות מכל סוג שהן, כך פעלה גם במקרה זה וכך תמשיך ותפעל".
ביקשנו לקבל לידינו את הממצאים, אך לא נעננו.