"יש מי שמתנגד להקדים את סעיף 15 בדיון? יש מישהו שרוצה להתייחס לסעיף הזה? אוקיי, אם אף אחד לא רוצה להתייחס, אנחנו נלך להצבעה". כך, פה אחד, עברה באפריל השנה ההחלטה של מועצת העיר נתניה, להאריך את תקופת הכהונה של מבקר העיר דב כץ עד לשנת 2023.
אף אחד מ-20 חברי המועצה שנכחו בדיון לא התנגד (מלבד חבר המועצה רני אלוש שיצא במחאה מהדיון לפני ההצבעה), אף אחד מהם לא שאל למה יש צורך להאריך שוב ושוב את כהונת המבקר בן ה-72, שעבר מזמן את גיל הפרישה, ומכהן בתפקידו כבר 23 שנים.
על פי הנחיות משרד הפנים, גיל הפרישה של עובדים ברשויות המקומיות עומד על 67. במידה ועובד רוצה להמשיך את עבודתו מעבר לגיל פרישה, עליו לפנות לוועדה להארכת שירות. הוועדה דנה בבקשה ומעבירה את חוות דעתה לראש הרשות המקומית.
"ראש הרשות המקומית יהיה רשאי לאשר את המשך ההעסקה… לתקופה שלא תעלה על שנה וחצי בכל פעם, וזאת עד הגיעו של העובד לגיל 70… הארכת שירותו של עובד מעבר לגיל 70, לא תתאפשר אלא מטעמים מיוחדים". ההנחייה אמנם מחריגה עובדים בכירים מסוגו של כץ, אולם גם לגביהם – היא אינה מאפשרת המשך ההעסקה מעבר לגיל 70, "אלא מטעמים מיוחדים שיירשמו על פי החלטת ראש הרשות המקומית באישור המועצה ולאחר המלצתה של הועדה להארכת שירות".
ומהם אותם טעמים מיוחדים שבגינם ביקשה העירייה את הארכת כהונתו של המבקר?
באגף משאבי אנוש של העירייה שלחו מכתב לעוזרת הבכירה למנכ"ל העירייה ובו מנו את הנימוקים שבגינם ביקשו את ההארכה: "בעבודת המבקר החלו שלושה תהליכים מחשוביים הנמצאים באמצע הדרך", כתבו ומנו: "הנגשת דוחות הביקורת על פי חוק ההנגשה והסבת מערכות תומכות החלטה במערך הביקורת הכללי ומעקב אחר ביצוע משימות".
התהליך המחשובי השלישי, עלום לא פחות מקודמיו, הוא: "מידע הזורם ללשכת הביקורת דורש בדיקה מהירה מכיוון שהוא בעל היבטים מערכתיים וחלקו מעלה חשש לפגיעה בטוהר המדיות. יש צורך בניהול שיטתי וחדשני על מנת למצוא את הפוטנציאל הטמון במידע. מכאן נוצר הצורך לבניית 'חממה' לאגירת מידע, אימותו, העשרתו, הגדלת היקפו וכל זה הכלים חקירתיים וכלי תחקור נאותים".
עוד לפני שהחליטה העירייה על הארכת שירותו של כץ, פנה חבר מועצת נתניה רני אלוש אל נועה אתגר, מנהלת תחום שלטון מקומי במחוז מרכז במשרד הפנים והפנה את תשומת לבה אל גילו של כץ, משך כהונתו וגם מנה קשר משפחתי בין כץ לראש העיר מרים פיירברג (כץ נשוי לבת דודתה של גיסתה של פיירברג) שלכאורה מעיד על ניגוד עניינים. אתגר פנתה ליועמ"שית של העירייה נילי ארז, שהשיבה כי "הקרבה המשפחתית רחוקה מאוד".
אבל הקשר בין פיירברג לכץ לא מסתיים באותה קרבה משפחתית רחוקה. ב-2018, לאחר הבחירות לרשויות המקומיות וניצחונה של פיירברג (שבעצמה מכהנת בתפקיד כבר 24 שנים), נחשף בעיתון המקומי של נתניה, מיינט, כי כץ חגג עם ראש העיר את זכייתה, יחד עם בכירים נוספים בעירייה. בנוסף, צוינו בכתבה עוד שני אירועים שבהם בילה המבקר עם חברי סיעתה של פיירברג "נתניה אחת". באותה כתבה ענתה העירייה כי "השתתפותו באירוע זה אינה בגדר חריגה מההנחיות".
התפקידים של מבקר העירייה הוגדרו בפקודת העיריות. מוטל עליו לבדוק אם פעולות העירייה, לרבות פעולות לפי חוק התכנון והבניה, נעשו כדין. עליו לבדוק את פעולות עובדי העירייה ואת הנהלת החשבונות. המעמד שלו עצמאי, כדי להבטיח ביקורת יעילה ואפקטיבית. המבקר הוא עובד הרשות ונבחר על ידה בהליך מכרז פומבי.
בדוח של מבקר המדינה מ-2020 עלה כי יותר משליש מהמבקרים ברשויות המקומיות מועסקים יותר מ-12 שנה. כץ, כאמור, מכהן בתפקידו כבר 23 שנים. "בעקבות הרפורמה המקיפה בניהול ההון האנושי שמבוצעת בשירות הציבורי הכללי במדינה, הקים משרד הפנים במרץ 2017 צוות לבחינת תנאי הקליטה ומשך הכהונה של עובדים בכירים ברשויות המקומיות בתפקידים סטטוטוריים", נכתב בדוח. "עם זאת, עבודת הצוות הופסקה בראשיתה".
בהמלצותיו כתב מבקר המדינה: "מומלץ שמשרד הפנים ישקול לבצע עבודת מטה מקיפה, בדומה למהלך שקדם להחלטה על הרפורמה בשירות המדינה, תוך בחינת חלופות, כדי להעמיק בסוגיית משך הכהונה של משרות בכירות ברשויות המקומיות".
״המבקר ברשות המקומית הוא אחד משלושת שומרי הסף ברשות המקומית, ותפקידו לשמור ולהגן על טוהר המידות ברשות", אומרת עו״ד גילי גוטוירט, מנהלת המחלקה המוניציפלית בתנועה לאיכות השלטון. "למרות זאת, מהפרספקטיבה שלנו, רשויות רבות בכלל לא ממנות מבקר פנים בניגוד לחובתן הסטטוטורית, וברבות אחרות מעמדו של המבקר אינו חזק מספיק ואינו מקבל כלים לביצוע עבודתו. בהקשר זה, כמובן שכהונה ממושכת אינה מתחייבת, ויש לבחון האם הארכת הכהונה, בוודאי מעבר לגיל הפרישה, תואמת את תפקודו של מבקר הרשות והאפקטיביות של עבודתו״.
ממשרד הפנים נמסר: "הנושא נמצא בבדיקת המשרד מול הרשות המקומית".
תגובת מבקר המדינה: "בדוח מבקר המדינה מאוקטובר 2020 בנושא 'המבקר, הגזבר והיועץ המשפטי ברשות המקומית – תפקידם והתנהלותם', מצא מבקר המדינה ליקויים בסוגיית הארכת כהונה לאחר גיל פרישה של מבקרי רשויות מקומיות (בדוח נבדקה הארכת כהונה של מבקר עיריית אופקים) והמליץ כי מן הראוי שמשרד הפנים יבחן מתן הנחיה לראשי הרשויות, ולפיה גם תפקודו של מבקר הרשות ייבחן כחלק מהשיקולים בהחלטה אם להאריך את כהונתו מעבר לגיל הפרישה. בנוגע למבקר עיריית נתניה – בימים אלו החלה ביקורת מעקב על הנושא האמור והנושא יבחן על ידי צוות הביקורת".
עיריית נתניה סירבה להגיב לדברים.
שיחה על זה post