שבועיים עברו מאז הכריז ראש עיריית תל אביב רון חולדאי על כניסתו לפוליטיקה הארצית, במסגרת מפלגת הישראלים שהקים יחד עם אבי ניסנקורן ואנשי ציבור נוספים. מאז הקמת המפלגה נשמעה ביקורת ציבורית על כך שחולדאי אינו מתכוון להתפטר מתפקידו כראש העיר בזמן מערכת הבחירות, ויעשה זאת רק לאחר כניסתו לכנסת.
בין היתר, נטען על ידי פרשנים פוליטיים כי הדבר מבטא חוסר רצינות וחוסר אמון בכוונותיו. אתמול נחשף בידיעות אחרונות כי הבעייתיות בכך שמועמד לכנסת ממשיך לכהן כראש העיר מתבטאת גם בניגוד עניינים וערבוב תפקידים. לפי הפרסום, היועצת של ראש עיריית תל אביב לקשרים בינלאומיים עבדה במקביל לעבודתה בעירייה בגיוס כספים מחו"ל עבור הקמפיין של חולדאי לכנסת. בתגובה לכך הודיעו בעיריית תל אביב ש"היא לא תעסוק יותר בנושא".
כעת נראה כי הערבוב בין המערכות השונות לא תם. בשבועיים האחרונים נוהג חולדאי להעלות פוסטים הקשורים למפלגת הישראלים בעמוד הפייסבוק הציבורי הנושא את שמו, שאחריו עוקבים 55 אלף איש. עמוד זה מקושר לאתר הרשמי של עיריית תל אביב.
של מי העמוד הזה?
היום החליף חולדאי את תמונת הקאבר של העמוד ללוגו של מפלגת הישראלים. בשבוע שעבר שיתף כתבה על הקמת מפלגתו. ההכרזה על הקמתה, שהועברה בשידור חי והגיעה לאלפי שיתופים וצפיות, בוצעה גם היא מעמוד זה. שיתופים של תכנים אלו מתרחשים גם מעמוד הטוויטר של חולדאי, שלו 18 אלף עוקבים.
במקביל ממשיך חולדאי להעלות לאותו עמוד תכנים הקשורים לפעילות שהוא מקדם בעיריית תל אביב, במעין שעטנז תמוה. כך למשל העלה היום פוסט המתייחס לצדק חברתי בשכונת התקווה והסדרת הקרקעות בשכונה, ואת הקמת מרכז החיסונים של העירייה עם איכילוב בכיכר רבין.
עמוד הפייסבוק של חולדאי, המכהן כראש עיריית תל אביב במשך 22 שנה, הוקם במימון העירייה ובתפעול עובדי העיירה לפני כעשור. גורמים המכירים את מערך הדוברות של העירייה אמרו למקום הכי חם כי מי שמתפעל את העמודים עבור ראש העיר לאורך השנים הוא עובד סושיאל ומדיה חברתית של העירייה.
פנינו לעיריית תל אביב ושאלנו מי מתפעל כעת את העמוד של ראש העיר המעלה תכנים הקשורים לקמפיין לכנסת, והאם אין פסול בערבוב בין התכנים של העירייה. בעיריית תל אביב לא הגיבו והעבירו אותנו לצוות הקמפיין הפוליטי של חולדאי. מטעמם נמסר כי "כל ההיבטים הנוגעים לפעילות הפוליטית של חולדאי, לרבות הפעילות הדיגיטלית, מבוצעים בידי צוות הקמפיין בלבד".
בשיחה עם אחד מאנשי הקמפיין הוסבר כי למעשה ניהול העמוד הציבורי של חולדאי עבר לרשות מנהלי הקמפיין, והם מתפעלים אותו בלעדית מאז הכרזתו. בין היתר הם מעלים פוסטים עירוניים שאת תכניהם הם מקבלים מעובדי העירייה. הדבר מעלה סוגיה שכבר נבחנה בעבר: למי שייכים עמודי הסושיאל של אנשי ציבור?
תחזוקה בלעדית
בשגרה העמוד של חולדאי מתופעל על ידי עובדי העירייה שמקדמים בו תכנים ומשקיעים בו כספי ציבור. הם אלו שהביאו אותו למצב שבו הוא נמצא כיום, עם כמעט 60 אלף עוקבים. כעת, עמוד זה שטופח ותוחזק על ידי העירייה הופך לנכס פוליטי.
הדבר נכון לא רק לחולדאי, אלא גם לכל איש ציבור, שר לשעבר או בהווה שרץ בבחירות ומשתמש בנכס הדיגיטלי לצורך אישי.
יו"ר ועדת הבחירות לשעבר, השופט חנן מלצר, נדרש לסוגיה בעבר במקרה של עיריית אשקלון. אז קבע מלצר כי "רשות מקומית איננה רשאית לתחזק ולתפעל עמוד פייסבוק לצרכיו הפוליטיים של ראש העיר, ואף לא ניתן 'להסב' עמוד פרטי-פוליטי לעמוד רשמי של ראש העיר".
במקרה של חולדאי, צוות הקמפיין טען מיד כי הוא מתחזק את העמוד כעת בבלעדיות עבור ראש העיר. לדבריהם, למרות שעובדי העירייה תחזקו את העמוד במשך שנים – הוא נחשב לנכס אישי של חולדאי ולכן השימוש בו מותר כעת לצרכיו הפוליטיים.
במקרה של עיריית אשקלון קבע מלצר כי "השימוש במשאבי הרשות המקומית להפצת מסרי תעמולה מצד נבחר ציבור – לרבות הפעלת דף ברשת שמובעים בו מסרים פוליטיים אסור".
מלצר: "השימוש במשאבי הרשות המקומית להפצת מסרי תעמולה מצד נבחר ציבור, לרבות הפעלת דף ברשת שמובעים בו מסרים פוליטיים – אסור"
עוד קבע מלצר כי "כדי למנוע 'עירוב תחומין' ולהגן על משאבי הציבור, ועל הציבור עצמו מפני הטעייה, לא ניתן לקבל דף מעורב". עם זאת, כיום העמוד של חולדאי נראה כעמוד מעורב המכיל גם מסרים ציבוריים כבעבר, וגם מסרים פוליטיים מפלגתיים. בעקבות הפסיקה של מלצר הנושא הועבר למשרד הפנים במטרה שיחדד נהלים מול ראשי הרשויות.
עדכון: בעקבות הפרסום במקום, הוציא עורך הדין שחר בן מאיר הוציא מכתב התראה ללשכת חולדאי שבו הוא דורש להפסיק את השימוש בפייסבוק הציבורי של חולדאי לטובת הקמפיין, בהסתמך על פסיקות קודמות של יו"ר ועדת הבחירות נגד שימוש בנכסי מדינה לטובת תעמולה.