לפני כשבועיים, רגע לפני שדוברת פיקוד העורף, קצינה בדרגת רב סרן, נתפסה מפרה את הנחיות הקורונה כשהלכה למספרה, היא דווקא נהנתה מהישג מכובד. כתבה ביוזמת הדוברות פורסמה במוסף 24 שעות של "ידיעות אחרונות" תחת הכותרת: "מהקוקפיט למלחמה בקורונה: הנגיף סגר לנו את השמים אז החלטנו להלחם בו בארץ".
בכותרת המשנה נכתב כי "באמצע מארס נסגרו השמיים ועשרות טייסי אלעל מצאו עצמם בחלת ללא עבודה או עתיד נראה לעין בענף התיירות שספג מכה קשה. אז מתוך המשבר החליטו כמה מהם להתגייס למערך המילואים של פיקוד העורף כדי לתרום למלחמה בנגיף הקורונה".
זו לא היתה הפעם היחידה שהשורש תרם או רתם, על הטיותיו השונות, או תיאורים על רוח נתינה וההתנדבות הופיעו בכתבה, אליה התראיינו חמישה מטייסי החברה. הנה כמה ציטוטים: "לפני חודש קראו לי לדגל ומצאתי את עצמי במפקדת אלון במלחמה בנגיף", "יש לי פה חברים מאל על שהתגייסו כבר לפניי. חייבים לבוא ולתרום מעצמנו על הצד הטוב ביותר"; "הצטרפתי למערך מפקדת אלון באוגוסט, אחרי ששמעתי מחבר קרוב שעובד איתי באל על", סיפר טייס נוסף; "כשקוראים – אני נרתם, אז כששמעתי על האפשרות להתנדב במילואים במערך של מפקדת אלון מיד נרתמתי לזה"; "זה התפקיד, ואנחנו עושים הכל כדי להפעיל את המערכת ולתרום"
מה שלא הוזכר בכתבה הזו אפילו לא פעם אחת, שכן הכתבת איריס ליפשיץ קליגר לא שאלה את הטייסים ואלו לא נידבו את הפרטים מרצונם, היה ש"התרומה" הזו שווה לטייסים לא מעט כסף. למעשה, בעודם בחופשה ללא תשלום מאל על, מצאו הטייסים שיטה יצירתית להשלמת הכנסה. שיטה שללא ספק היו מאמצים בשמחה כל אחד ממאות אלפי העובדים בישראל שנותרו ללא פרנסה על רקע משבר הקורונה.
"הצטרפתי למערך מפקדת אלון באוגוסט, אחרי ששמעתי מחבר קרוב שעובד איתי באל על, סיפר אחד הטייסים בכתבה ב"ידיעות אחרונות"
הסיבה לכך היא שבדומה לכל משרת במילואים, על כל יום מילואים מקבלים טייסי אל על תשלום הנגזר משכרם וכפוף למקסימום המותר על פי ביטוח לאומי. במקרה של טייס אל על ששכרם גבוה – מדובר בתשלום של 2,030 שקלים ליום מילואים, שיכול להגיע עד התקרה המקסימלית לתשלום מילואים חודשי של 44 אלף שקל. במקרה של מפקדת הקורונה ניתן לשרת גם לזמן ארוך אפילו יותר מהמגבלה הרגילה על מקסימום ימי המילואים בשנה.
על פי הכתבה, כ-15 טייסי אלעל כבר הגיעו למפקדת אלון. ניסינו לקבל מספר עדכני מדוברות פיקוד העורף שכן בהחלט אפשר להעריך שמאז הצטרפו עוד טייסים בשיטת חבר מביא חבר כפי שסיפרו עליה הטייסים בכתבה ב"ידיעות אחרונות". אלא שפניותינו לא נענו.
בפיקוד העורף אומרים שעד כה גויסו כ-1,000 אנשי מילואים למפקדת אלון וכי אין להם יכולת לדעת מי טייס ומי לא, שכן הם לא מגייסים לפי המקצוע באזרחות וגם אינם אחראים על התשלום למשרתי המילואים.
מאות מיליוני שקלים לגיוס מילואים
נושא השכר לא היה הדבר היחיד שהוחסר מהכתבה המחמיאה. גם כיום, לא ברור מדוע פיקוד העורף נזקק דווקא לטייסי קרב והובלה במילואים, שעובדים באל על, כדי לבצע משימות שהן בעיקרן מנהלתיות. כך למשל ביום המילואים שלהם עוסקים הטייסים בביצוע חקירות אפידמיולוגיות טלפוניות, ומתאמים מלוניות עבור חולי קורונה.
אחד הטייסים בכתבה סיפר ב"ידיעות אחרונות": "אני מפקד תא מתפרצים, עוזר בתשאול חולי קורונה שצריך לפנות אותם למלוניות של פיקוד העורף. במקביל אני עובד מול בתי החולים, עוזר לפנות מיטות במחלקות, כאלה שיכולים לשהות במלוניות החלמה, וגם עובד מול קופות החולים כשיש בעיות בנושא תשאול. העבודה היא לנסות לרכז הרבה נתונים מכל מיני גורמים ולייעל את התהליך במלחמה בקורונה".
אישוש נוסף לכך שהיכולות הגבוהות של הטייסים אינן תנאי הכרחי לשירות מילואים בחטיבת אלון, אפשר לקבל גם מנתוני התקציב של המפקדה הייעודית שהוקמה באמצע ספטמבר האחרון. התקציב בשלב הראשון היה 455 מיליון שקל, מתוך זה כ-90 מיליון שקל שהוקצבו לגיוס אנשי מילואים עד ינואר 2021. בשלב השני צפויה המפקדה הזו לקבל תקציב נוסף, הכולל כ-200-300 מיליון שקל עבור גיוס אנשי מילואים.
"אני מפקד תא מתפרצים, עוזר בתשאול חולי קורונה שצריך לפנות אותם למלוניות של פיקוד העורף", סיפר אחד הטייסים על עיסוקו במילואים
תקציב ימי המילואים הוערך בסכומים אלו שכן האוצר התבסס על תשלום של כ-735 שקל ליום מילואים – כשליש מהתשלום היומי ליום מילואים של טייסים. ההנחה היתה כי פיקוד העורף יגייס אנשי מילואים רבים מקרב חיילי המילואים של פיקוד העורף. לפי ביטוח הלאומי, התשלום עבור יום מילואים יכול לנוע בין 200 ל-1,467 שקל. טייסים ככל הנראה חורגים מהתשלום המקסימלי, בין היתר, בשל העובדה שהם מחויבים מדי חודש לשרת במילואים בין יום ליומיים לצורכי הכשרתם כטייסים.
מאז פרוץ משבר הקורונה מצאו עצמם מאות אלפי ישראלים ללא פרנסה. לפי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, נכון לתחילת ספטמבר מדובר ב-390 אלף עובדים בישראל שפוטרו או הוצאו לחופשה ללא תשלום בשל המצב. נתונים עדכניים יותר לאחר תקופת הסגר יציגו כנראה מספר גבוהים בהרבה.
בין מאות האלפים נטולי הפרנסה אפשר למצוא גם 630 טייסים של אל על. על פי נתונים שהגישה באחרונה הנהלת החברה לבית הדין לעבודה, השכר הממוצע של טייס באל על הוא 95 אלף שקלים (ברוטו) – גבוה משכר של טייסים במדינות רבות אחרות. לעומת זאת, ועד טייסי אל על טוען שהשכר הממוצע הוא בין 30-40 אלף שקל (ברוטו). כלומר, טייסי אל על נמנים במקרה הרע על חברי העשירון העליון בישראל ובמקרה הטוב על חברי המאיון העליון בישראל. האם פיקוד העורף צריך לדאוג דווקא להם לפרנסה, עבור עבודות מנהלה פשוטות?
ממשרד האוצר נמסר כי אינו עוסק בהחלטתו המקצועית של הצבא בדבר איוש ימי המילואים. ביקשנו את התייחסות דוברת פיקוד העורף לדברים והיא הפנתה אותנו לדובר צה"ל שמסר: "מפקדת אלון מגייסת לשירותיה אנשי מילואים בעלי יכולות ניהול ותפעול מערכות גבוהות ללא קשר למקצועם באזרחות".
ביקשנו מדובר צה"ל לדבר עם טייסי אל על שהופיעו בכתבה של "ידיעות אחרונות", אך הם סירבו. ועד טייסי אלעל בחר שלא להגיב לכתבה.