"שש שנים אני מטופלת בקנאביס, מעולם לא קרה לי שום דבר שדומה לזה״, מספרת קרנית ידיד, לקוחה של חברת "שאיפה לחיים". ״כבר בשאיפות הראשונות של החומר החדש התחלתי לחוש קוצר נשימה, כאבי ראש ובחילות. הופיעה לי פריחה בכל הגוף. בהמשך התופעות החמירו ונגרמו אפילו רק מלהחזיק את הקנאביס״.
בסוף 2017 הוציאה היחידה לקנאביס רפואי במשרד הבריאות שורה של תקנות חדשות במטרה לקבוע דרישות איכות ואמות מידה לגידול בתנאים נאותים של קנאביס רפואי. בהמשך הודיע המשרד לכל החברות המגדלות כי עליהן לעמוד בקריטריונים עד לכניסתה של הרפורמה לתוקף, במאי 2019. חווה שלא תעמוד בקריטריונים – לא תוכל להמשיך לפעול, הם התריעו.
וכך היה. ליקויים שהתגלו אצל הספקית הגדולה "תיקון עולם", הביאו לסגירת חוות הגידול שלה ולמעבר של לקוחותיה לספקים אחרים, בראשם "שאיפה לחיים" שהפכה למגדלת הגדולה בישראל.
אלא שמאז המעבר מתלוננים לקוחות "שאיפה לחיים" בעיקר, לצד לקוחות של חברות קטנות יותר, על כך שהקנאביס שהם מקבלים לא ראוי לצריכה, ושהשימוש בו וגורם לתופעות לוואי כמו כאבי ראש, מיגרנות, קוצר נשימה ופריחה. עכשיו הם תוהים איפה הפיקוח של משרד הבריאות בעניין והאם הרפורמה באמת באה לעזור להם או לגורמים האינטרסנטיים בענף?
"התקפי חרדה ובכי"
ידיד וחברתה אילנה בורדו, שגם כן מטופלת בקנאביס של ״שאיפה לחיים״ ומתארת תופעות לוואי דומות, החליטו לשוחח עם לקוחות נוספים של החברה כדי להבין אם התופעות חוזרות על עצמן. הן הגיעו ליותר ממאה לקוחות שתועדו בקובץ מפורט. רובם סיפרו כי סבלו ממיגרנות וכאבי ראש לאחר השימוש בחומר שסופק להם, חלק מהמשתמשים טענו כי סבלו מפריחה וגירויים בגוף.
״בחודש שעבר קיבלתי זן שלא קיים בשום מקום, הוא אפילו לא רשום באתר שלהם", מספרת ברודו. "לאחר השימוש בו חוויתי התקפי חרדה ובכי בלתי נשלטים, שלוו בכאבי תופת״. וישנן גם עדויות חמורות יותר. "לאחרונה התחילו אצלי תופעות לוואי שהתבטאו בהתקפי זעם ופגיעה עצמית", מתאר י', גם הוא לקוח של שאיפה לחיים ומוסיף: "ירדתי במשקל, פיתחתי חרדות ואני מתקשה לתפקד בעבודה״.
כשליש מהאנשים שעימם שוחחו ידיד וברודו, לקוחות של "שאיפה לחיים", סיפרו שקיבלו קנאביס עם עובש. "כשקיבלתי את השקית מהשליח היה נראה שיש שם עובש", אומר ג׳וש מלכמן, שמטופל בקנאביס בשל פוסט טראומה. "צילמתי את עצמי פותח את שקית וראיתי שהפרח שחור״.
כמו רוב לקוחות "שאיפה לחיים" שעימם שוחחו ידיד וברודו, גם י' מתאר חוסר רציפות בטיפול הנובע מבעיות באספקה. "כרגע אני במצב של תת מינון", הוא אומר. לדבריו, כשביקש לברר אילו חומרים סופקו לו, הוא נותר ללא תשובה. ״אין לי מושג באיזה זנים הם משתמשים להפקת השמנים", הוא מבהיר. "כששאלתי אותם לא קיבלתי תשובה, הם רק מציינים אם חומר מתאים לשימוש ביום או בלילה, מה שאומר אם זה זן סטיבה או אינדיקה״.
"שקיות נטולות תוקף ואצווה"
למרות שהרפורמה איפשרה למטופלים לקבל מרשם לקנאביס רפואי שאותו יוכלו לממש בבתי מרקחת מורשים ברחבי הארץ, בפועל מתארים החולים מקרים רבים של חוסרים במלאי. " אם בבית המרקחת אין את כל הכמות שנדרשת לך אתה לא יכול לקחת רק חלק מהמרשם", אומר אחד הלקוחות. "זה אומר בעצם שוויתרת על שאר המרשם".
לאחרונה הבחינו מטופלים של "שאיפה לחיים" כי על שקיות הקנאביס לא מופיע תאריך היצור והתוקף, וגם לא מספר האצווה. האצווה היא קבוצה של מוצרים מאותו קו ייצור, במקרה של הקנאביס מדובר בקבוצת תפרחות שגודלה וטופלה באותם תנאים. כאשר מתעורר חשד לפגם באחת התפרחות, באמצעות מספר האצווה אפשר לאתר את מקור הבעיה, לעצור את אספקת החומר מאותה סדרה או לבצע ריקול.
היחידה לקנאביס רפואי במשרד הבריאות (יק"ר), מחייבת את ספקיות הקנאביס להטביע על גבי החבילות את תאריך היצור, התוקף והאצווה – זהו חלק בלתי נפרד מההנחיות. ״בשנה האחרונה כמעט כל השקיות שקיבלתי היו נטולות תוקף ונטולות מספר אצווה", אומרת ברודו. "יש עליהן מדבקה אחת שרשום עליה את מספר הזן ואת שמו, וזהו. אני לא יודעת ממתי החומר או עד מתי אני יכולה להשתמש בו".
במאי השנה ״שאיפה לחיים״ הכריזה כי היא מתכננת הנפקת מניות בקנדה לפי שווי של מיליארד דולר. לאחר כחודש חזרה בעצמה כאשר החליטה לדחות את המהלך לפחות עד ספטמבר, בשל אי וודאות בשוק. גורמים בענף הביעו פליאה לאור השווי העצום שלפיו רצתה שאיפה לחיים לגייס.
"הם ייקחו אחריות על הבריאות שלי?"
שאיפה לחיים אמנם סופגת את מירב התלונות בענף מאז הרפורמה, אבל היא לא החברה היחידה. לצדה פועלות שבע חברות נוספות, קטנות יותר, שגם נגדן נשמעות תלונות ברחבי הרשת. ארז שטיבל, נציג מטופלי הכאב ומנהל עמותת ״פרחים לחיים CRPSupport", מספר על השינוי בחברת "שיח", שדרכם הוא מקבל את הקנאביס. "עד לפני ארבעה חודשים קיבלתי קנאביס מזן תכלת ברמה מאוד גבוהה", הוא מציין. "מאז שהחלה הרפורמה התחלנו להרגיש את השינוי בצורה דרסטית. החומר הגיע במצב ירוד והתחלתי לסבול מקוצר נשימה ושיעול״.
אהרון ממן, לקוח של "שיח" מזה שנתיים, מתאר תופעה דומה: לאחר כניסת הרפורמה לתוקף הוא חש בירידה באיכות החומר וסובל מתופעות לוואי. ״שקיות שאנחנו מקבלים מהספקית מלאים בגזעים ועלים, ככה יוצא שאני מקבל פחות אספקה של תפרחת", הוא מציין. "החומר שמגיע גרם לי לתופעות לוואי, לסחרחורות ולדיכאונות. אני לא מבין – הרפורמה באה לפגוע בנו?״.
גם כוכב עץ-חיים, מטופל בקנאביס רפואי של חברת Imc וחבר בקנאטיב, קואופרטיב מטופלי הקנאביס הרפואי בישראל, מעיד על ירידה משמעותית באיכות הצמח שאותה הוא מקבל: ״החומר מגיע אלינו עם זרעים וענפים, דבר שגורם להפחתה בכמות החומר שאותה אני מקבל. בנוסף קיבלתי חומר נגוע בעובש, והסבירו לי שזה שמן קוקוס מתהליך הגזימה של הצמח. שאלתי אותם אם הם מוכנים לקחת אחריות על הבריאות שלי, ורק אז הם החליפו לי את החומר. עכשיו הם מספקים את רוב החומר גרוס. הוא מריח לא טוב, אבל אין לי אפשרות להוכיח שזה עובש״.
הפגנה מול קרית הממשלה
הרפורמה בקנאביס הרפואי היתה אמורה להקל על המטופלים, לפקח על הייצור ולהנגיש להם את התרופה בקלות. אך כרגע נראה כי היא בעיקר מקשה על המטופלים. ייתכן שמדובר בחבלי לידה, אבל כשמדובר בשירות כה קריטי עבור לקוחות הסובלים מכאבים, מדובר במחיר כבד. המחסור באספקה, חוסר הבהירות בנוגע לזנים המסופקים בבתי המרקחת וכמו כן העובדה כי חלק מהמטופלים משלמים יותר עבור חומר באיכות נמוכה יותר לטענתם – מטילה בינתיים צל כבד על המהלך.
גורמים בענף טוענים שמשרד הבריאות והיק״ר נותנים גיבוי לחברות ובכך עוזרים להדוף כל דיווח על עובש או חומרים לא ראויים לצריכה. נוסף על כך במשרד הבריאות מסרבים לספק תשובות לגבי המחסור באספקת הקנאביס דרך הרפורמה שיזמו. כך נוצר מצב שהרפורמה, שאמורה לנתק את המטופלים מאותן חברות – אינה רלוונטית עקב המחסור החמור באספקה בבתי המרקחת.
"קנאביס לא אמור לגרום לכאבי ראש ובחילה", אומרת עו"ד אירית אבישר, המכהנת גם כיו"ר ומייסדת במשותף של האגודה הישראלית לסיעוד קנאביס רפואי. "מצב כזה יכול להיגרם רק על ידי צריכת כמות מאוד גדולה. באופן כללי זה לא משהו שאמור לקרות״.
"מטופלים שהתרגלו לצרוך זן מסוים מצאו את עצמם בחרדה והם לא יודעים מה יקבלו", מבהירה אבישר, שכחלק מעיסוקיה היא מנהלת קליניקה לייעוץ וטיפול בקנאביס רפואי ומרכזת אקדמית של קורס קנאביס רפואי לאחים ואחיות. "הבעיה השנייה היא זמינות הקנאביס בבתי המרקחת. אני מקבלת עשרות פניות של אנשים מיואשים שסוף סוף קיבלו את הרישיון אבל אין אספקה בבתי המרקחת. בנוסף אי אפשר לפצל את המרשם, כך שאנשים יצאו קרחים מכל הכוונים״.
"מטופלים שהתרגלו לצרוך זן מסוים מצאו את עצמם בחרדה והם לא יודעים מה יקבלו"
מטופלים רבים ששוחחנו עמם הביעו בפנינו תהיה: איך היחידה לקנאביס רפואי סגרה את ״תיקון עולם״ באופן מיידי לאחר שהתגלו ליקויים חמורים בקנאביס ולאחר שלא עמדו בתקנים, אבל ״שאיפה לחיים״ – שלטענתם מספקת להם חומר בעייתי ונוהגת בצורה לא שקופה מול לקוחותיה – מקבלת גיבוי מלא מהיק״ר וממשיכה לפעול.
ב-1 לאוגוסט הם מתכננים מחאה נרחבת מול קרית הממשלה בתל אביב. "הגיע הזמן שנצעק את שחסר לנו. אנחנו קוראים לביטול הרפורמה לאלתר והקמת גוף חדש שיכיל בו מטופלים ורופאים כאחד שיפעלו לטובת המטופלים בסטנדרטים רפואיים גבוהים אשר מוכרים בעולם כולו", כתבו בהזמנה.
"אני קשובים לכל מטופל"
משאיפה לחיים נמסר בתגובה: "התלונות שהצגתם בפנינו מהוות שבריר קטן מסך מוצרי הקנאביס ששווקו לאחרונה – מדובר בעשרות אלפים של מוצרים, כולם באיכות מעולה ובפיקוח משרד הבריאות. יחד עם זאת אנו קשובים לכל מטופל וטיפלנו בהצלחה בכל בעיה שהגיעה לפתחינו, וכך נמשיך.
במידה וקיים חשש אצל מי מהמטופלים לגבי טיב האצווה, אנו יודעים להדגים לגורמים המוסמכים את התוצאות ורמת האיכות של כל תוצרת ומקבלים מהם אישורים להמשך שיווק האצווה. כמו כל צמח, גם פרחי הקנאביס מושפעים מתנאי האחסנה שלהם. שמירה לא נאותה עליהם על ידי המטופלים, שלא על פי המלצת החברה (כגון חשיפה לשמש) עלולים לפגוע בהם.
כידוע, ההשפעה של קנאביס רפואי הינה אינדיבידואלית ותלויה במספר רב של משתנים. בשל השוני בזני הקנאביס, ייתכן ואחוז קטן מהמטופלים שעברו מחברה אחת לאחרת יחוו קשיי הסתגלות לטיפול החדש, בדומה לשינוי תרופתי. לצורך קליטה מיטבית, והטמעה של הטיפול בזן חדש, החברה מעמידה לרשות מטופליה מערך של אחיות מוסמכות, ומזמינה את מטופליה להיוועץ בהן, ובמידת הצורך גם להחליף זנים עד להתאמה מושלמת של הטיפול למטופל. המחסור בבתי המרקחת אינו בשליטתנו, והחברה משווקת לבתי המרקחת אספקות של שמנים ותפרחות באופן רציף".
שאיפה לחיים: "החברה מעמידה לרשות מטופליה מערך של אחיות מוסמכות, ומזמינה את מטופליה להיוועץ בהן"
מחברת IMC נמסר: "החברה פועלת בתחום גידול קנאביס רפואי משנת 2010 ובאמתחתה למעלה מ-9 שנות ניסיון בתחום.כל מוצרי החברה מיוצרים על פי אמות מידה ותקנים מחירים בהתאם לתו התקן IMC-GAP ואנו מקפידים על בקרת איכות ועמידה בכל הסטנדרטים הנדרשים. כלל מוצרי החברה עוברים בקרת איכות קפדנית ויוצאים משערי המפעל רק לאחר שנבדקו ונמצאו תקינים, ארוזים וראויים לשיווק". מחברת שיח בחרו שלא להגיב.
תגובת משרד הבריאות: "תיקון עולם לא עמדו בסטנדרטים שנדרשו והחליטו להפסיק לייצר בעצמם. כל החברות מחויבות באותן בדיקות. בידינו בדיקות של חברות אחרות שהן תקינות לחלוטין ובדיקות של תיקון עולם שמראות על זיהומים ושאריות של חומרי הדברה אסורים לשימוש".