לוחמי חי״ר במילואים, המשרתים בתוך סוריה, תועדו מכניסים ספר תורה למוצב בו הם שוהים. התיעוד, שהופץ והפך ויראלי, יצר חיכוכים במוצב ונגע בעצבים החשופים בנוגע להדתה בצה״ל. לוחמים בכוח ששוחחו עם ״המקום הכי חם״ מעידים כי לאורך המלחמה הצטברו יותר ויותר רגעים של נוכחות דתית במרחב הצה״לי. ״היו לנו שיעורים במגנן בעזה עם מסרים מזעזעים״, אומר אחד מהם.
בעקבות סאגת ספר התורה, שהועבר בתוך ארגז צבאי שגרתי שעליו הכיתוב ״ארון קודש שדה״, חלק מהלוחמים החילונים בגדוד התרעמו ברשתות החברתיות או בקבוצות השונות למניעת ההדתה בצה״ל, בשטח, מול החברים ליחידה הם התקשו לפצות פה. ״בסיטואציות כאלה הלוחמים החילונים מקבלים הכל ברוח הליברליזם והפלורליזם״.
אמנם לא מדובר בעבירה על החוק או על נהלי הצבא, אולם לדברי גורמים ששוחחו עם ״המקום״, השילוב בין המהלך הדתי לקונטקסט הצבאי הוא זה שצורם. ״בפעם הראשונה שנכנסנו לסוריה פתאום מישהו עלה בקשר הפלוגתי. הוא אמר שהוא מאוד מתרגש שאנחנו פה, וחתם ב׳ברוך אתה אדוני מרחיב גבולות ישראל׳״, סיפר אחד הלוחמים. ״אין חריץ שהדת לא נדחפת אליו, אבל בסוריה זה פשוט ביטוי לדריסת הרגל שלנו שם״.
הכוחות שצולמו הגיעו לגבול סוריה מיד אחרי ה-8 בדצמבר, יום כיבוש הגולן הסורי. רבים מהם סיפרו כי עד רגע זה, לא ממש ברור להם מה תכלית הפעילות. גורמים ששוחחו עם ״המקום״ אמרו כי ״כל המבצע הזה תמוהה מבחינה מבצעית״, והוסיפו כי עצם הנוכחות בתוך סוריה מטרתה לעשות שרירים ותו לא. ״זה מהלך שעושים כשאין מספיק אנשים לאייש את הגזרות. אפילו כשהיינו בעזה לפני שנה לא היה לנו מספיק אנשים כדי להגן על עצמנו, אז אני מניח שהמצב עכשיו לא יותר טוב״.
מתאכזר על רחמנים
זהו סבב המילואים השני של היחידה שהופיעה בסרטון. הסבב הקודם היה בתחילת המלחמה ונמשך ארבעה חודשים בהם הם היו בעזה. גורמים ששוחחו עם ״המקום הכי חם״ סיפרו כי גם אז היו מסרים דתיים, בין אם ישירים או שנאמרו בין השורות. ״בעזה, באחד השיעורים עם הרב הוא טען שמי שמרחם על אכזרים יתאכזר לרחמנים, כשהקונטקסט זה תושבים מהעוטף שהסיעו לפני המלחמה חולים מעזה לטיפול בישראל ונחטפו או נהרגו. עדיין מנסים למכור את הנרטיב השקרי שבגלל הקיבוצים קרה הטבח, אבל זה לא נכון. הטבח קרה כי לא הקשיבו לאזהרות, והשאירו אוגדה לא מאוישת״.
לוחמים דתיים נמצאים באזורי הלחימה הרגישים כבר קרוב לשנה וחצי, רובם במסירות נפש אין קץ, אולם חלקם מסייעים בקידום אג׳נדות פוליטיות או דתיות בתוך הצבא ובעיקר בתוך שטחים מעבר לגבולות ישראל. כך, למשל, עשו החיילים שסייעו לדניאלה וייס להכנס לציר נצרים ב-13 בנובמבר.
באחת מקבוצות ההתיישבות של אנשי ״עורי צפון״, שמקדמים התיישבות בלבנון, שלחו בהתרגשות סרטון של פעילי חב״ד בשטח סוריה. ״הם כנראה נכנסו בעזרת החיילים בשטח, זה קורה כל הזמן״, כתב אחד הפעילים
עזה איננה היעד היחיד של תנועות ההתיישבות. באחת מהקבוצות של תנועת ״עורי צפון״, המקדמת התיישבות בלבנון וסוריה, נשלח סרטון של פעילי חב״ד, ילדים וגברים בתוך שטח סוריה. כשחברי הקבוצה ניסו להבין כיצד הם נכנסו לשטח הצבאי הסגור, שכניסה אליו מהווה עבירה פלילית ודינה מאסר של ארבע שנים, אחד הפעילים הציע כי הם ״כנראה נכנסו בעזרת אחד החיילים בשטח, זה קורה כל הזמן. לא היו נכנסים בלי שיתוף פעולה של חיילים״.
כדי להמחיש את עומק החדירה של המסרים הדתיים והמשיחיים לתוך הצבא ניתן לסרוק את עמוד האינסטגרם של אחד המפקדים מהגדוד המצולם, ישי גבירצמן. בסרטון שפרסם באוקטובר 2023 נאמר על ידי חיילים כי החלום שלהם הוא ״לכבוש את עזה״, ״לשטח את עזה״ ו״ליישב את גוש קטיף מחדש״ וכדומה. בסרטון נוסף מדצמבר, הפעם מגבול הצפון, צילם גבירצמן לוחמים דתיים בהדלקת נרות חנוכה. ״כאלה אני אוהב, משיחיסטים״, הוא אמר. ״משיחיסטים הם החיילים הכי טובים״.
״יש פה הרבה דיבייטים, וזו אולי אחת הסיבות העיקריות שאני פה: לשאת את הדגל החילוני לקרב״, סיכם אחד הלוחמים. ״כשאנשים מאוד מעורערים נפשית אפשר עם דחיפה קלה ׳להעביר אותם צד׳, והצד שלנו לא עושה כלום. אני לא בעמדת מיעוט – אני פשוט קולני יחסית״.