מערכת הבחירות לכנסת שתסתיים בהצבעה ביום שלישי הקרוב מורכבת בעיקרה מספינים: איראן, עזה, ועדי עובדים, שרה נתניהו ושאר הפחדות או הסחות דעת. קווי היסוד של הממשלה הבאה לא יושפעו מסרטון זה או אחר שהמפלגות והמועמדים מפיצים אלא ממדיניות המפלגות. לכן החלטנו בעמותה לכלכלה בת קיימא לבדוק מה עמדות הציבור והמפלגות בנושאים הקשורים בכלכלה ירוקה ובקיימות, ובהם מיסוי ירוק, תחבורה, אנרגיה, משק הגז, בנייה ירוקה וחברה ומשרות ירוקות.
מסקר שערכנו בשיתוף מכון שריד מסתבר שהציבור הישראלי תומך ברובו המכריע במדיניות של כלכלה ירוקה ובת קיימא, ופחות מ-10 אחוז מתנגד למדיניות זו. כך עולה ש-87.1 אחוז מהציבור תומכים בתחבורה ציבורית ותחבורת אופניים ו-44 אחוז מהציבור מצהירים כי הכנסת מדיניות כזו למצע המפלגה שלה הם שוקלים להצביע תשפר את הסיכוי שיצביעו למפלגה. עוד עולה מהסקר ש-84.4 אחוז מהציבור תומכים באנרגיה מתחדשת ובהתייעלות אנרגטית, ו-42.8 אחוז מהציבור מצהירים כי הכנסת מדיניות זו למצע המפלגה שלה הם שוקלים להצביע תשפר את הסיכוי שיצביעו למפלגה. שאר השאלות הניבו תוצאות דומות.
החשיפה של נושאים אלו הן בקרב הציבור הרחב והן בקרב מקבלי ההחלטות עולה בשנים האחרונות, ובעקבות ההתעניינות הציבורית בנושא, שלחנו למפלגות המתמודדות בבחירות שאלונים בנושאי סביבה, חברה וכלכלה. רק ארבע מפלגות ענו על השאלון – המחנה הציוני, מרצ והרשימה המשותפת שענו באופן מלא ויש עתיד שענתה באופן חלקי. שאר המפלגות בחרו שלא להתייחס לנושא, ולכן בדקנו את ההתייחסות לכלכלה ירוקה, סביבה וקיימות במצעיהן (אם פרסמו מצע).
***
הבדיקה שערכנו בעקבות תשובות המפלגות לשאלון וקריאת המצעים מעלה כמה נקודות מעניינות:
כמה מהמפלגות קושרות את נושא הכלכלה הירוקה והקיימות לאג'נדה שלהן. כך, למשל, הרשימה המשותפת קושרת בין סביבה לבין צדק ושוויון. כולנו מציינת שקידום התחבורה הציבורית יגביר את הצמיחה ויקטין את יוקר המחיה. הסעיפים הסביבתיים במצעים של המחנה הציוני ומרצ הם נרחבים ומקיפים, כדי להראות מצע סדור כחלק מרצונן להחליף את השלטון. בפרק על סביבה וקיימות במצע של יש עתיד יש סעיפים רבים שמטרתם להוכיח שהמפלגה פועלת למען הציבור בשקיפות ויסודיות. עם זאת, המצע הסביבתי של המפלגה הוא חלקי ולעתים כולל סיסמאות שאינן מפרטות את אופן קידום הנושא, כך שיש למפלגה עוד לאן להתקדם.
תחבורה ציבורית מעניינת את רוב המפלגות וזהו נושא שגם מפלגות שאין להן מצע סביבתי מתייחסות אליו. לנושא מתייחסות המחנה הציוני, הבית היהודי, כולנו, יש עתיד, הרשימה המשותפת ומרצ. הסיבה לכך ברורה – מדובר בנושא שנוגע בחיי היום-יום של הציבור וקל להבין את חשיבותו. כולנו תקועים בפקקים (גם מי שנוסע בתחבורה ציבורית או באופניים) וכולנו משלמים מחיר יקר על תחבורה לא יעילה. מעבר לעלויות הישירות על תחבורה מנועית, יש גם עלויות חיצוניות הכוללות פקקי תנועה, תאונות דרכים, זיהום אוויר, זיהום מים וזיהום קרקע, רעש, קיטוע שטחי גידול ועוד. בנוסף, הפרבור גורם גם לאי יעילות של התחבורה הציבורית. כל אלה מגדילים את הפערים בחברה, לדוגמה על ידי הגדלת פערי הנגישות להשכלה ולתעסוקה, ומעודדים אי שוויון כלכלי.
רוב המפלגות שמתייחסות במצען לתחבורה ציבורית כמעט ולא מתייחסות לתחבורת אופניים, למרות שזאת האחרונה צומחת בקצב מסחרר בשנים האחרונות. יש עתיד, למשל, שבמצעה יש פרק שלם בנושא תחבורה, מתייחסת לאופניים ככלי שצריך לעודד אותו לצורך ספורט וטיולים וכן לצורך בהסדרת נושא האופניים החשמליים. אך אין כלל התייחסות לתחבורת אופניים.
נושא פופולרי אחר הוא אנרגיה מתחדשת, והוא מופיע בקצרה אצל הבית היהודי ויש עתיד ובהרחבה במצעי המחנה הציוני, מרצ והרשימה המשותפת. במצע המחנה הציוני אף הגדילו לעשות, וציינו יעדים מספריים להיקף האנרגיה המתחדשת בישראל בשנים הקרובות. יש עתיד מתלוננת במצעה על כך שהממשלה אינה מיישמת החלטה לקידום פיתוח בר קיימא שהתקבלה ב-2003 בעקבות פסגת יוהנסבורג. מה שהמפלגה אינה מציינת הוא שדווקא משרד האוצר שבראשו עמד היו"ר יאיר לפיד הוא זה שביטל את תקציב התוכנית הלאומית להפחתת פליטות גז ובכך פגע בהתחייבות שנתן נשיא המדינה דאז שמעון פרס בוועידת קופנהגן.
למרות הדיון הציבורי הער בנושא מחירי הדירות, המפלגות כמעט ואינן מתייחסות לנושא הבנייה הירוקה היכולה להוזיל את יוקר המחיה בלי לייקר את מחירי הדירות. התייחסויות לנושא מופיעות אצל יש עתיד, המחנה הציוני, הרשימה המשותפת ומרצ.
כמה מפלגות כלל לא מתייחסות לנושא הכלכלה הירוקה וקיימות בכלל – ישראל ביתנו, ש"ס ויחד. חוסר ההתייחסות בולט במיוחד אצל הליכוד, המפלגה שהרכיבה את הממשלה ומחזיקה כיום (לאחר פיטורי השרים של יש עתיד והתנועה) בתיקים הרלוונטיים לנושא: האוצר (בנימין נתניהו), האנרגיה (סילבן שלום) התחבורה (ישראל כץ) והגנת הסביבה (אופיר אקוניס).
***
התמיכה של הציבור בכלכלה הירוקה, כפי שעולה מתוצאות הסקר, מעודדת. הבחירות האלה צריכות להתמקד בנושאים הכלכליים בכלל ובכלכלה ירוקה בפרט למען שיפור איכות חיינו ורווחתנו ותוך דאגה לדורות הבאים. על המפלגות לאמץ את הגישה שהציבור אימץ ומעודד שחלק גדול מן המפלגות הרימו את הכפפה. יש לקוות שגם המפלגות שלא חשפו את עמדותיהן בתחומי קיימות וסביבה יקדמו את הנושאים האלה, החשוב לציבור ואשר משפיע עליו ביום-יום.
עידן דורפמן הוא מנכ"ל העמותה לכלכלה בת קיימא